1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
912 | واحد خبر مركز | 1386/03/05 558 | چاپ

SOHO ، هشدار قبل از طوفان های خورشیدی

یکی از خطرات سفر به فضا ، خطر طوفان های خورشیدی به شمار می رود.
گروه بدشانسی از فضانوردانی که در حال پرواز به سمت کره ماه هستند ، ممکن است دچار این طوفان ها گردند که در معرض سیلی از ذرات باردار و پرانرژی قرار گیرند .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "nasa.gov" ، اکنون محققان ناسا بر این عقیده اند که با استفاده از فضاپیمای SOHO ، می توانند هشدارهایی قبل از بروز طوفان دریافت نمایند.
فضاپیمای SOHO به طور کلی برای رصد علمی خورشید به فضا پرتاب شده است ؛ ولی به یک سنسور جدید برای ردیابی و اندازه گیری تشعشعات خورشیدی به نام "COSTEP" نیز مجهز است . این سنسور ذرات باردار و پر انرژی ساتع شده از خورشید را دریافت نموده و تعداد و مقدار انرژی آنها را اندازه گیری می کند.
یکی از ذرات باردار خطرناک ، الکترون ها هستند که به خودی خود خطرناک نیستند ولی نشانه هایی از آغاز یک طوفان خورشیدی به شمار می آیند. الکترون ها نسبت به دیگر ذرات باردار ، دارای جرم کمتری می باشند ، در نتیجه قبل از مابقی ذرات به بیرون پرتاب می شوند.
با تجزیه و تحلیل نمودن صدها طوفان خورشیدی ، محققان دریافته اند که مقدار الکترون پرتاب شده برابر مقدار جرم زیادی از فلزات است.
هنگامی که SOHO در حال تجربه کردن یکی از این طوفان ها باشد ، فضانوردان نیز همان اتفاقات را تجربه می کنند و ذرات باردار بیشتری در پیش انتظار آنها است.
این هشدار SOHO ، می تواند فضانوردان را کمک نماید تا به یک منطقه امنی در فضاپیما تغییر مکان دهند و با حداقل خسارت ، طوفان را سپری کنند.
این روش باعث ایجاد شرایط مناسب در 4 طوفان اصلی در سال 2003 شد و نیز باعث آگاه شدن آنها در زمانی بین 7 تا 74 دقیقه پیش از طوفان اصلی گردید.
رخداد نجومی امروز