1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
907 | واحد خبر مركز | 1386/03/02 673 | چاپ

کشف تولد ستارگان در صورت فلکی جبار

تصاویر جدید گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ، حاکی از تولد ستاره هایی در قسمت سر صورت فلکی جبار (Orion) می باشد .
صورت فلکی جبار (شکارچی) در شب های زمستان در نیمکره شمالی قابل رویت می باشد.
دانشمندان بر این عقیده اند که امواج بوجود آمده از انفجار یک ابرستاره 3 میلیون ساله ، باعث تولد این ستاره ها گردیده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "jpl.nasa.gov" ، منطقه ای که توسط اسپیتزر از این صورت فلکی به تصویر کشیده شده است ، "بارنارد 30" (Barnard 30) نام دارد که در فاصله 1300 سال نوری از ما قرار دارد و در سمت راست سر شکارچی قرار دارد.
یکی از دانشمندانبه نام "دیوید بررادو" (David Barrado) که مسئول این رصدهای اسپیتزر بود ، می گوید : "هنگامی که ما تصمیم گرفتیم بر روی این منطقه مطالعه و بررسی نماییم ، با اینکه خصوصیات منحصر به فردی داشت و منطقه جالب توجهی بود ، هنوز بسیار نا شناخته بود . هدف ما این بود تا یک بررسی دقیق و جامعی بر روی خصوصیات این منطقه انجام دهیم."
وی افزود : "با تشکر از اسپیتزر ، ما اکنون می دانیم که در این منطقه تعداد زیادی ستاره های تازه متولد شده و کوتوله های قهوه‌ای وجود دارند."
یک توده ابر کیهانی که در نور عادی به صورت تیره و سیاه است ، در تصویر گرفته شده توسط اسپیتزر به صورت مادون قرمز ، بسیار واضح و شفاف می باشد.
مولکول های ساختمانی به نام "پلی سیکلیک آروماتیک هیدروکربن ها" (polycyclic aromatic hydrocarbons) به صورت نقاطی به رنگ سبز قابل مشاهده می باشند. این مولکول ها هنگامی که مولکول‌های پایه-کربن به صورت کامل نسوزند ، بوجود می‌آیند.
بر روی زمین این مولکول ها را در دود و دوده خارج شده از اگزوز اتوموبیل ها و هواپیماها می توان یافت.
ذره های به رنگ قرمز که در ابرها قابل مشاهده هستند ، ذراتی از غبار هستند که توسط گرمای اصل از تولد ستاره ها گرم شده اند. نقاط صورتی مایل به قرمز موجود در بالای ابر ، ستاره های بسیار جوانی هستند که در توده ای از ابر و گرد کیهانی قرار گرفته اند. نقاط آبی در سرتاسر تصویر ، ستاره های پس زمینه هستند که همان ستاره های کهکشان راه شیری هستند.
هنگامی که "بررادو" برای اولین بار این تصویر از منطقه "بارنارد 30" را مشاهده نمود ، آنقدر تحت تاثیر آن قرار گرفت که تصمیم گرفت آن را برای طرح روی جلد کتاب نجومی خود که در دست چاپ است ، استفاده نماید.
با توجه به منطقه بارنارد 30 و دیگر ستاره های تازه متولد شده در قسمت سر این صورت فلکی ، "بررادو" نظر بر این دارد که : "بی هیچ شک این منطقه ، با توجه به ساختارها و ستاره های تازه متولد شده ، یکی از پایه ها و اساس فیزیک نجومی خواهد بود."
رخداد نجومی امروز