1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
808 | واحد خبر مركز | 1386/01/23 1944 | چاپ

هند در حال بررسی پرتاب ماهواره‌ به مریخ

رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند روز چهارشنبه گفت که این سازمان پیشنهادی را مبنی بر امکان پرتاب ماهواره‌ای به سوی کره مریخ تحت مطالعه دارد.
این موضوع را "جی. مادهاوان نایر"، در گفت و گو با خبرنگاران در بنگلور، مرکز ایالت "کارناتاکا" در جنوب هند، عنوان کرده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "isro.org" ، وی گفت: " سازمان تحقیقات فضایی هند نسبت به موفقیت آمیز بودن این ماموریت در صورت انجام آن در پنج سال بعد و با موافقت دولت هند، مطمئن است."
وی افزود: " دانشمندان ما طرح این برنامه را تهیه کرده‌اند. ما این طرح را تحت مطالعه داریم. اگر این یک پیشنهاد جالب توجه باشد ما آن را دنبال خواهیم کرد."
"نایر"، قائم مقام بخش فضا و رئیس کمیسیون فضای هند، در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های هند در مورد کره مریخ با توجه به اظهارات اخیر چین مبنی بر امکان همکاری این کشور با روسیه در پرتاب مشترک یک دستگاه ماهواره به کره مریخ در سال 2009 گفت: "ما از چین در زمینه فضا عقب نمانده‌ایم. راکت ما براحتی می‌تواند به کره مریخ برسد. راکت "جی.اس.ال.وی." ساخت هند می‌تواند یک دستگاه ماهواره تقریبا 500 کیلوگرمی را به کره مریخ حمل کند."
وی گفت که اگر طرح مریخ همین حالا شروع شود سازمان تحقیقات فضایی هند در موقعیت لازم برای پرتاب ماهواره‌ای به سوی کره مریخ در سال 2012 قرار خواهد داشت.
براساس یک توافق حاصله بین سازمان‌های فضایی چین و روسیه، یک فروند فضاپیمای روسی به نام "فوبوس اکسپلورر" (phobos explorer) یک دستگاه ماهواره کوچک ساخت چین را در سال 2009 به مریخ حمل خواهد کرد.
هند نیز در نظر دارد که یک دستگاه ماهواره بدون سرنشین را در فاصله ماه‌های مارس و آوریل سال آتی میلادی به سوی کره ماه ارسال کند.
رخداد نجومی امروز