1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
802 | واحد خبر مركز | 1386/01/22 1387 | چاپ

مراسم هفته نجوم از روز در سراسر کشور آغاز می‌شود

مراسم بزرگداشت هفته نجوم سال 86، از 25 فروردین ماه جاری با شعار "نجوم و صلح" در سراسر کشور برگزار می‌شود و مراسم ویژه روز جهانی نجوم در تهران، 31 فروردین ماه با حضور عموم علاقمندان و اقشار مختلف مردم در پارک ملت برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " asiac.ir " ، فاطمه عظیم لو، دبیر کمیته برگزاری هفته و روز نجوم عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران اظهار کرد: مراسم هفته نجوم از 25 فروردین تا اول اردیبهشت ماه جاری با شعار "نجوم و صلح" در سراسر کشور برگزار می‌شود و با توجه به فواید گسترده‌ای که این شاخه از علم در برقراری صلح میان کشورها و همکاریهای علمی داشته، با تکرار شعار "صلح و نجوم" هفته نجوم سال گذشته در سال جاری، تصمیم به ارائه گزارش موفقیت آمیز بودن آن به یونسکو و اتحادیه بین المللی نجوم داریم تا به عنوان شعار اصلی روز نجوم در سراسر جهان مطرح شود.
وی افزود: همانند سال گذشته 53 شهر به برگزاری مراسم این هفته می پردازند که در آن برنامه های ویژه‌ای شامل نقاشی کودکان، ارائه بسته دستورالعمل برگزاری برنامه‌ها، تاریخچه روز نجوم، ابزار ماکت‌سازی و سخنرانی‌های علمی برگزار می‌شوند و همچنین امکان ارائه ایده های مردم برای برنامه‌های این روز در سایت شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به نشانی الکترونیکی www.asiac.ir فراهم شده است.
عظیم لو خاطر نشان کرد: مراسم هفته نجوم تهران در تعدادی از مدارس و مهدهای کودک، کانون اصلاح و تربیت، خانه‌های سالمندان، مراکز بهزیستی و مجتمع بیمارستانی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان "محک" برگزار می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: مراسم "روز نجوم" تهران در روز جمعه 31 فروردین ماه از ساعت 10 صبح تا 20 در پارک ملت با سخنرانی‌های علمی، برپایی نمایش‌های متنوع، نمایشگاه‌های مختلف و برنامه‌های رصدی برگزار می‌شود که از مسوولان سفارتخانه‌ها، برخی از مسئولان، هنرپیشگان و ورزشکاران دعوت شده تا از نزدیک با فعالیت ترویج نجوم و مردم روبرو شوند.
اتحادیه بین‌المللی نجوم (Astronomical League) - هماهنگ‌کننده برنامه‌های روز جهانی نجوم - زمان برگزاری روز نجوم سال 2007 را شنبه 21 آوریل (اول اردیبهشت ماه) اعلام کرده است. انجمن نجوم ایران و بسیاری از گروه‌های نجومی طبق دستور العمل اتحادیه نجوم با توجه به‌ تعطیلی روز جمعه در ایران و نیز با هدف جذب خانواده‌ها و عموم مردم در سال‌های اخیر مراسم روز جهانی نجوم را در ایران همواره یک روز زودتر برگزار می‌کند، به‌ این ترتیب جمعه 31 فروردین 1386 روز نجوم در سال 1386 است.
شامگاه این روز به ‌یاد ماندنی (اگر این‌بار آسمان صاف باشد!) سیاره درخشان زهره، درحالی که در ارتفاع زیادی از افق به ‌کشیدگی شرقی نزدیک می‌شود، به‌ ملاقات هلال ماه می‌رود. زهره و ماه در آن هنگام در جمع ستاره‌های ثور و خوشه پروین می‌درخشند.
رخداد نجومی امروز