1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
797 | واحد خبر مركز | 1386/01/19 1415 | چاپ

راکت سایوز حامل پنجمین گردشگر فضایی جهان با موفقیت در مدار قرار گرفت

راکت سایوز حامل پنجمین گردشگر فضایی آمریکایی و دو فضانورد روسی از مرکز فضایی روسیه پرتاب شد.
چارلز سیمونی، مهندس نرم افزار و میلیاردر آمریکایی با این پرواز عنوان پنجمین گردشگر فضایی در جهان را به خود اختصاص داد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "spaceflightnow" ، این راکت در آسمان سیاه شب قزاقستان با شعله‌های نارنجی و زردرنگ طبق زمان برنامه‌ریزی شده در عصر شنبه به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.
گفتنی است که چند دقیقه پس از پرتاب مقامات رسمی مرکز فضایی روسیه اظهار کردند که این فضاپیما با موفقیت وارد مدار شد.
همچنین سرگی ایوانف معاون نخست وزیر روسیه در مراسم پرتاب این راکت حضور داشته و خرسندی خود را از موفقیت این پرتاب اعلام کرد.
کیهان نوردان این ماموریت، آلگ کوتوف، فیودور یورچکین (مهندس پرواز) و چارلز سیمونی گردشگر فضایی هستند.
سیمونی، بازرگان مجارستانی الاصل که در طراحی نرم افزار شرکت مایکروسافت همکاری داشته است 25 میلیون دلار برای انجام این سفر 11 روزه پرداخت کرده است.
حدود دو شبانه روز پس از پرتاب، ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-10 به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست که در حال حاضر دو آمریکایی به نام های مایکل لوپز آلگریا و سونیتا ویلیامز و یک کیهان نورد روس به اسم میخاییل تیورین در آن فعالیت دارند.
تیورین و لوپز- آلگریا که در 18 سپتامبر سال گذشته میلادی با انوشه انصاری به فضا پرتاب شده بودند، از 20 سپتامبر در این ایستگاه مستقر هستند.
این دو تن قرار است حدود یک هفته پس از اتصال سایوز تی.ام.آ-10 به همراه چالرلز سیمونی به زمین بازگردند اما سونیتا ویلیامز که در 10 دسامبر سال گذشته میلادی با کیهان پیمای دیسکاوری به فضا پرتاب شد و از 11 دسامبر به عنوان سومین عضو گروه کیهان نوردان کشیک ایستگاه فضایی در آن مستقر است به پرواز خود ادامه خواهد داد .
آلگ کوتوف افسر نیروی هوایی روسیه، اوکراینی الاصل است و در سال 1965 در سمفروپل اوکراین به دنیا آمد. وی دارای درجه دکتری پزشکی است و سال ها در مرکز آموزش فضانوردان به عنوان پزشک فعالیت داشت. کوتوف در سال 1996 به عنوان فضانورد برگزیده شد و پرواز با سایوز تی.ام.آ-10 نخستین سفر فضایی او محسوب می شود.
فیودور یورچکین در سال 1959 در باتومی از منطقه خودمختار آجاری در گرجستان به دنیا آمد. در سال 1983 از موسسه هوایی مسکو با درجه مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. در 2001 از دانشگاه مسکو دکتری اقتصاد گرفت.
وی که در سال 1997 به جرگه فضانوردان روسیه پیوسته است در سال 2002 با کیهان پیمای آتلانتیس سفری 11 روزه به مدار زمین داشت و از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کرد.
چالرز سیمونی، گردشگر فضایی، متولد 1948 در بوداپست مجارستان است. وی بعد از فروپاشی شوروی به آمریکا مهاجرت و به عنوان طراح نرم افزار های رایانه‌یی همکاری با شرکت ماکروسافت را آغاز کرد. او به همراه یورچکین و کوتوف، سفری 10 روزه را به انجام خواهد رساند و سپس با سایوز تی.ام.آ-9، همراه با تیورین و لوپز آلگریا به زمین باز خواهد گشت.
تاکنون 14 گروه کشیک دائمی در ایستگاه فضایی فعالیت مداوم داشته‌اند و در پایان کار، هر گروه، ایستگاه را به دسته بعدی سپرده است.
کوتوف و یورچکین تا سپتامبر در ایستگاه فضایی فعالیت خواهند داشت اما سونیتا ویلیامز در جریان ماموریت بعدی کیهان پیماهای شاتل با یک کیهان نورد تازه نفس تعویض خواهد شد.
رخداد نجومی امروز