1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
792 | واحد خبر مركز | 1385/12/24 1108 | چاپ

کاسینی به شواهدی تازه از وجود دریاها در قمر کیوان دست یافت

دانشمندان اعلام کردند که طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر فضایی "کاسینی" به نظر می‌رسد که در قمر سیاره کیوان - تیتان - دریاهای بزرگ حاوی گاز مایع وجود دارد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "jpl.nasa.gov" ، به گفته محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) در پاسادنا، تصاویر راداری کاسینی چندین منطقه تاریک اسرارآمیز را در نزدیکی قطب شمال تیتان نشان می‌دهد که به اعتقاد دانشمندان این مناطق توده‌های مایع و تقریبا به اندازه دریاهای زمینی هستند.
اگر چه هنوز مدرک اثبات شده آشکاری وجود ندارد که نشان دهد این دریاها حاوی مایع هستند اما شکل آنها ـ ظاهر تیره آنها در رادار که نرمی آنها را نشان می‌دهد - و سایر ویژگی‌ها، نشان دهنده وجود مایعات در این مناطق است.
تیتان دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی است و حدود 50 درصد بزرگتر از قمر زمین است.
دانشمندان آژانس فضایی آمریکا (ناسا) چنین فرض می‌کنند که این مایعات شامل متان و اتان هستند و این فرضیه با توجه به شرایط تیتان و فراوانی گازهای متان و اتان و ابرهای آنها در جو تیتان ارائه شده است.
ماموریت کاسینی ــ هویگیس که در سال 1997 آغاز شد، ماموریت مشترکی از سوی آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا (اسا) است که به امر اکتشافات در کیوان اختصاص دارد.
رخداد نجومی امروز