1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
785 | واحد خبر مركز | 1385/12/21 1162 | چاپ

انگلیس اولین ماهواره نظامی پیشرفته خود را به فضا فرستاد

ماهواره نظامی انگلیس موسوم به "اسکای نت 5" نیمه شب یکشنبه از پایگاه فضایی "کورو" در خلیج گویان فرانسه به فضا پرتاب شد.
این ماهواره بعد از 30 دقیقه از موشک آریان جدا شد و ظرف مدت یک هفته در مدار ایستگاه فضایی قرار می‌گیرد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "bbc.co.uk" ، این اولین ماهواره از منظومه مشتمل بر سه ماهواره نظامی انگلیس است که به فضا پرتاب شد.
اواخر سال 2007 ماهواره "اسکای نت 5B" و سال 2008 نیز ماهواره "اسکای نت 5C" به فضا پرتاب خواهند شد.
این سیستم توسعه یافته 3.2 میلیارد پوندی برای برقراری ارتباط میان انگلیس و نیروهای ائتلاف در میادین جنگی بکار گرفته می‌شود.
این ماهواره سوار بر موشک آریان 5-ECA به فضا پرتاب شد. ده دقیقه بعد از پرتاب ماهواره مرکز ارسال آن در روی زمین موفق به برقراری تماس با آن شد.
این اولین ماهواره نظامی انگلیس است و اطلاعات‌ارزشمندی برای ارتش انگلیس فراهم می‌کند و سرعت آن در تهیه اطلاعات بسیار سریعتر از مرکز فرماندهی بر روی زمین است.
ظرفیت این سیستم پنج برابر سیستم پیشین است و حوزه اقتدار عملیاتی ارتش را وسعت می‌دهد و ارتش را قادر به انجام عملیاتی می‌کند که پیش ازاین قادر به انجام آن نبود.
ظرفیت و قابلیتهای ماهواره "اسکای نت 5" قابل رقابت با پیشرفته‌ترین سکوهای ماهواره‌ای مخابراتی و رادیو تلویزیونی و شبکه اینترنت در دنیاست با این تفاوت که این ماهواره فقط کاربرد نظامی دارد.
چهار آنتن صفحه مانیتور ماهواره را بر روی نقاط هدف‌گیری شده متمرکز می‌کند. این نقاط مناطق عملیات جنگی نیروهای انگلیسی است .
فناوری پیشرفته این ماهواره به نوعی است که در برابر امواج تداخل‌کننده (پارازیت) و یا امواج استراق سمع مقاومت می‌کند.
یک آنتن گیرنده پیشرفته به ماهواره این اجازه را می‌دهد که به طورگزینشی علامتهای ارسال شده را بخواند و ترافیک امواج را پالایش کند.
این ماهواره در صنایع مخابراتی "EADS Astrium" تولید شده است.
"پاتریک وود" مهندس طراح این ماهواره درباره قابلیتهای آن ضمن ارایه توضیحات فوق گفته است: این ماهواره دارای پیشرفته‌ترین فناوری در نوع خود به خصوص در اروپاست.
وی توضیح داد: این ماهواره تا حد ممکن اطلاعات دریافتی را از سطح کره زمین دریافت می‌کند و قابلیت تغییر الگوی آنتن در سریعترین زمان ممکن را دارد. این ماهواره جایگزین ماهواره "اسکای نت 4" می‌شود.
تحلیلگران نظامی انگلیس معتقدند که میادین جنگی امروز دنیا فقط وابسته به خزانه اطلاعاتی است.
رخداد نجومی امروز