1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
770 | واحد خبر مركز | 1385/12/12 998 | چاپ

تصاویر جدید استریو از خورشید

کاوشگرهای دوقلوی "استریو" آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا)، تصایر گسترده‌ای از خورشید به زمین ارسال کرده‌ا‌ند که به دانشمندان در مطالعه انفجارات خورشیدی که می‌توانند موجب ویرانی در کره زمین بشوند، کمک خواهد کرد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل اؤ سایت "jpl.nasa.gov" ، مدارگردهای "استریو" که در حال نزدیک شدن به موقعیت‌های نهایی هستند، بر روی فوران‌های شدید خورشیدی موسوم به فوران‌های انبوه تاج خورشید (CMEs) مطالعه خواهند کرد.
این فوران‌ها ذرات با انرژی بالا را به سمت زمین پرتاب می‌کنند که می‌توانند باعث آشفتگی و اختلال در خطوط انتقال برق و یا ارتباطات ماهواره‌ای شوند.
فضاپیمای استریو اطلاعاتی را که دانشمندان برای پیش بینی وضع هوایی فضا نیازمند هستند، در اختیار آنها قرار خواهد داد.
دکتر راش هووارد محقق اصلی این پروژه اظهار داشت: تصاویر جدید از فضاپیمای استریو به میزان قابل ملاحظه‌ای توانایی ما را برای پیش بینی زمان فرا رسیدن هوای سخت و شدید فضایی بهبود خواهد داد.
وی افزود: با وجود استریو ما می‌توانیم فوران‌های خورشیدی را از تمام جهات به سمت زمین ردیابی کرده و در مدت دو ساعت زمان رسیدن آنها به زمین را پیش بینی کنیم.
به گفته دکتر هووارد، دریافت این تصاویر جدید از سوی استریو مانند کنار زدن پرده‌ای از مقابل چشمان دانشمندان بوده و این تصاویر و مشاهدات به شکل فوق العاده‌ای سازنده هستند.
رخداد نجومی امروز