1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
760 | واحد خبر مركز | 1385/12/07 1004 | چاپ

رزتا از کنار مریخ گذشت

کاوشگر فضایی "رزتا" با انجام مانوری در نزدیکی سیاره مریخ با استفاده از جاذبه آن، مسیر حرکت خود را به سوی دنباله دار "چوریموف – گراسیمنکو" که قرار است تا هفت سال دیگر به مدار آن برسد، تغییر داد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " jpl.nasa.gov" ، فضاپیمای بدون سرنشین رزتا در این مانور فضایی از محدوده تقریبا 250 کیلومتری مریخ عبور کرد.
در این حرکت دقیق، فضاپیما از جاذبه سیاره مریخ برای تغییر مسیر حرکت در سفر فضایی خود به سمت دنباله دار "چوریوموف ــ‌ گراسیمنکو" در نزدیکی سیاره مشتری استفاده کرد.
رزتا قرار است در سال 2014 به مدار این دنباله دار برسد و یک وسیله رونده را با هدف مطالعه بر روی ترکیبات شیمیایی آن بر سطح آن آزاد کند.
گفتنی است، که در حال حاضر هیچ فناوری برای ارسال کاوشگر به طور مستقیم با سرعت دقیق و صحیح به سمت ستاره دنباله دار وجود ندارد این اولین و تنها نوبتی بود که قرار بود رزتا از کنار سیاره مریخ عبور کند.
همانطور که پیش بینی می‌شد ارتباط کارشناسان در مرکز کنترل ماموریت در شهر دارمستات آلمان طی مانور 15 دقیقه‌ای با فضاپیما که در پشت سیاره رفته بود، قطع شد.
در این مدت از آنجا که سیاره مریخ مسیر نور را به سمت صفحات خورشیدی روی فضاپیما مسدود کرده بود، ‌لذا رزتا باید با برق تامین شده توسط باتری‌های خود ماموریتش را به انجام می‌رسانید.
مدیر عملیات‌های این فضاپیما در این زمینه گفت: این مانور برای ماموریت اساسی بود این یک موفقیت بسیار بزرگ بود و ما از نتایج آن بسیار خوشحالیم.
این فضاپیما همچنین دو پرواز نمایشی مشابه در سال جاری از نزدیک زمین برای اصلاح حرکتش به سمت دنباله دار انجام خواهد داد.
دانشمندان امیدوارند که فضاپیمای رزتا از طریق اکتشافاتش بر روی دنباله دار، بتواند بخشی از اسرار نامشخص منظومه شمسی و نحوه تکامل آن را فاش کند.
رخداد نجومی امروز