1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
758 | واحد خبر مركز | 1385/12/06 1394 | چاپ

فروردین 86، هفتمین ماراتن رصدی ایران

آسمان صاف کاروانسرای قصر بهرام در قلب پارک ملی کویر، 23 و 24 فروردین ماه 1386 بار دیگر میزبان منتخبی از رصدگران اعماق آسمان شب از سراسر ایران است که در هفتمین دوره ماراتن مسیه ایران به رقابت می‌پردازند.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " asiac.ir "، پوریا ناظمی، عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اعلام این مطلب گفت: ماراتن مسیه، مسابقه‌ای است که شرکت کنندگان در آن برای رصد 110 جرم غیر ستاره‌یی فهرست "شارل مسیه" شامل خوشه‌های ستاره‌یی، کهکشان‌ها و سحابی‌ها طی یک شب به رقابت می‌پردازند. زمان مناسب برای دیدن تمام این اجرام - که عمدتا توسط شارل مسیه، اخترشناس فرانسوی شناسایی شده‌اند - در طول یک شب، فرودین و اردیبهشت هر سال است.
وی با اشاره به این که ماراتن مسیه ایران که اولین دوره آن در فروردین ماه 1380 برگزار شد‏ به دلیل دقت و کیفیت این برنامه، ملی بودن و نظارت داوران آن در مقایسه با ماراتن مسیه در دیگر کشورهای جهان منحصر به فرد است، اظهار داشت: هفتمین ماراتن مسیه ایران 23 و 24 فرودین 1386، یک هفته پیش از روز نجوم سال 86 و در آستانه هفته نجوم، احتمالا در پارک ملی کویر - کاروانسرای قصر بهرام - مطابق اغلب سال‌های قبل، برگزار می‌شود. ‍پیش بینی می‌شود از بین صدها متقاضی پس از بررسی فرم‌ها و سوابق رصدی و در برخی موارد با تماس تلفنی حدود 130 نفر انتخاب‌ می‌شوند.
ناظمی اضافه کرد: حداکثر مهلت ثبت‌نام را تا پایان روز 24 اسفند است و فهرست پذیرفته‌شدگان حداکثر تا 15 فروردین اعلام می‌شود.
وی هزینه ثبت نام در این برنامه را برای اعضا شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران 12 هزار تومان و برای غیر اعضا 15 هزار تومان عنوان کرد و با بیان این که امکان شرکت گروهی نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد از علاقمندان دعوت کرد برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این رقابت نجومی به سایت اینترنتی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به نشانی الکترونیکی www.asiac.ir/item/?pg=Marathon مراجعه کنند.
رخداد نجومی امروز