1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
753 | واحد خبر مركز | 1385/12/06 1162 | چاپ

فضاپیمای رزتا برای بررسی حلقه غبار اطراف مریخ آماده می‌شود

فضاپیمای رزتا که قرار است هفت سال دیگر، کاوشگری را بر روی یک دنباله دار پرتاب کند، این هفته با استقرار در مداری مریخ به بررسی حلقه باریکی از غبار سرگردان در اطراف سیاره سرخ وجود دارد یا خیر؟
کاوشگر رزیتا از جاذبه مریخی برای افزایش سرعت این ماموریت استفاده خواهد کرد و در سال 2014 به نقطه اوج خود خواهد رسید.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " iac.es" ، اما در طول یک پرواز اطلاعاتی بسیار نزدیک روزیتا، به دنبال پژوهش بر روی غبار پراکنده از دو قمر مریخ به نام‌های فوبوس و دیموس خواهد بود.
در یک دوره هفت ساله، این کاوشگر وارد مدار اطراف یک دنباله‌دار خواهد شد و یک کاوشگر رونده کوچک موسوم به Philae را بر روی هسته یخی آن آزاد خواهد کرد.
هورست ایوکلر، محقق رزیتا در این باره خاطر نشان کرد که چندین مشاهده از فاصله تنها 250 کیلومتری با استفاده از دوربین‌ها و ابزاری با رزولوشن بالا،‌ از مریخ صورت خواهد گرفت.
این فضاپیما در روز 24 فوریه برای مشاهده قمر فوبوس که از پشت سیاره مریخ ظاهر خواهد شد، در موقعیت مناسب مستقر می‌شود.
فضاپیمای اروپایی «رزتا» که حامل کاوشگری موسوم به Philae است، اسفند ماه 1382 سفر 10 ساله خود را از پایگاه گویان فرانسه به سوی هسته دنباله دار آغاز کرد.
Philae جزیره ای در رودخانه نیل است که ستون "ابلیسکس" در آن یافت شد که برروی آن نام های "کلوپاترا" و "بطلمیوس" به زبان هیروگلیف نوشته شده و همین ستون بود که "چامپلیون"، باستانشاس برجسته فرانسوی را قادر ساخت تا با مطالعه هیروگلیف‌های نوشته شده بر لوح "رزتا" پرده از اسرار حروف هیروگلیف و به تبع آن تمدن مصر باستان بردارد.
همانگونه که فیلائه، ابلیسکس و لوح رزتا اسرار مصر باستان را آشکار کردند، دانشمندان امیدوارند ماموریت طولانی رزتا نیز، پرده از اسرار منظومه شمسی بردارد.
آلمان، فرانسه، ایتالیا و مجارستان کشورهایی هستند که با همکاری انگلستان، اتریش، فنلاند و ایرلند در این طرح کار کرده اند .
بررسی دنباله دار هدف این طرح - دنباله‌دار Churyumov-Gerasimenko - محققان را یاری خواهد کرد تا نگاهی به چهار هزار و 600 میلیون سال پیش بیاندازند؛ زمانی که هنوز سیارات شکل نگرفته بودند و تنها چند سیارک و دنباله دار به دور خورشید می چرخیدند.
رزتا در سال 2014 به هدف خود خواهد رسید و کاوشگر فیلائه را به طور خودکار رها می کند تا بر سطح هسته یخی دنباله دار فرود آید. این کار با کمک یک موتور کاوشگر انجام می گیرد و فیلائه برروی سه پایه خود بر سطح این دنباله دار خواهد نشست.
فیلائه به بررسی شیمیایی و فیزیکی سطح هسته خواهد پرداخت و مدارگرد رزتا که محل دقیق فرود را نیز مشخص خواهد کرد به بررسی این دنباله دار از مدار آن خواهد پرداخت. نتایج این ماموریت می تواند به حل مسایل مربوط به چگونگی پیدایش منظومه شمسی و منشا حیات کمک کند.

تصویری را که مشاهده می فرمایید این شهاب سنگ است که توسط تلسکوپ نیوتن گرفته شده است:
رخداد نجومی امروز