1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
751 | واحد خبر مركز | 1385/12/01 1302 | چاپ

زمین در انتظار آپوفیس

"آپوفیس" نام یک سنگ بزرگ آسمانی با شعاع 400 متر و وزن 46 میلیارد کیلوگرم است که سال 2036 میلادی از 37 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " neo.jpl.nasa.gov" احتمال اینکه این سنگ با زمین برخورد کند 1 به 45 هزار است ، اما بااینکه به نظر احتمال کمی می‌رسد، ولی خطر برخورد آن با زمین را نباید کم اهمیت شمرد، زیرا مسیر سنگ‌های آسمانی بخاطرانرژی خورشیدی ، بطور مدام تغییرمی‌کنند.
به همین خاطرگروهی از دانشمندان، حمایت سازمان ملل را برای ماموریت نجات زمین جهت پیدا کردن بهترین راه‌حل برای جلوگیری از برخورد احتمالی این سنگ بزرگ با کره زمین خواستار شدند.
به عقیده دانشمندان برخورد احتمالی این سنگ بازمین در 13 آوریل سال 2036 خواهد بود.
دانشمندان درصددند تا با پرتاب یک فضاپیمای بزرگ به فضا بتوانند با استفاده از نیروی جاذبه‌ای ، مسیرآن را تغییر دهند. گفته می‌شود که این طرح 300 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.
" راسل شویکارت " یکی‌از فضانوردان ماموریت آپولو گفت: اگر کشف کنیم که مسیر این سنگ، رو به زمین‌است کاری نمی‌توان انجام داد، زیرا تلاش جهت نابود کردن آن نیز با یک بمب اتمی ، می‌تواند باعث ایجاد مقدار زیادی خرده سنگ ناشی از آن که به سطح زمین خواهند بارید ، بشود.
اگر سنگ آسمانی مذکور به زمین بیافتد آسمان ماه‌ها تاریک شده و درجه حرارت را پایین می‌آورد و درصورت سقوط درآب نیز باعث بوجودآمدن"تسونامی" بسیار بزرگی می‌شود.
رخداد نجومی امروز