1403/06/18 - 4 ربیع الاول 1446 - 2024/09/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6990 | نجوم در گذر زمان | 1403/04/16 80 | چاپ

هشدار ستاد ملی کسوف  بیستم مرداد، به خورشید نگاه نکنید

---------------------
    ۱۶ تیر ۱۳۷۸
---------------------
هشدار ستاد ملی کسوف 
بیستم مرداد، به خورشید نگاه نکنید.
گروه اجتماعی: ستاد ملی کسوف دربارۀ احتمال نابینایی در اثر نگاه کردن غیر مسلح به خورشید گرفتگی بیستم مرداد هشدار داد.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر رضا منصوری رئیس ستاد ملی کسوف در کنفرانس مطبوعاتی مسؤلان کمیتۀ هماهنگی رصد خورشید گرفتگی با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می‌شود که اگر روز ۲۰ مردادماه هنگام وقوع كسوف ۱۰ درصد مردم کشور به خورشید نگاه کنند (حدود ۶ میلیون نفر) ۱۰ درصد (حدود ۶۰۰ هزار نفر) این تعداد به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی چشمانشان آسیب خواهد دید و از این میان ۱۰ درصد (۶۰ هزار نفر) دچار آسیب دیدگی شدید و یا کوری خواهند شد.
منصوری گفت: نور «فروسرخ» خورشید بر روی شبکیۀ چشم اثر می‌گذارد. 
صدمۀ آن به شبکیه بدون درد است و هیچ احساس درد و یا سوزشی ندارد. اما بعدها موجب کاهش دید و احتمالاً كوری خواهد شد. چون سلول‌های آسیب دیده به وسیلۀ این نور، دیگر قابل ترمیم نیستند.
وی از مردم خواست روز بیستم مرداد ماه بدون استفاده از عینک مخصوص به خورشید نگاه نکنند و حتی نگاه کردن به وسیلۀ فیلم سوختۀ عکاسی و عینک‌‎های آفتابی نیز از صدمه زدن نور خورشید به چشم جلوگیری نمی کنند. 
منصوری با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ کشورمان به استقبال کسوف می‌رویم گفت: دفتر دبیرخانۀ ستاد ملی کسوف از سازمان هواشناسی، سازمان صدا و سیما، وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد تشکیل شده و سازمان‌هایی نظیر ایرانگردی و جهانگردی نیز با این ستاد همکاری دارند.
منصوری در زمینۀ کندی فعالیت ستاد در زمینه آشنایی مردم با مخاطرات کسوف اظهار داشت: کمبود منجم در ایران، از مشکلات اصلی ماست. در ایران تنها ۷۵ منجم داریم و این افراد فروردین ماه سال گذشته، به ریاست جمهوری نامه نوشتند و در زمینۀ پدیدۀ کسوف هشدار دادند.
از همان زمان این ستاد تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
دکتر نوریان رئیس سازمان هواشناسی نیز در این کنفرانس گفت: خط کسوف از شمال غربی ایران آغاز خواهد شد و تا جنوب شرقی کشور امتداد خواهد داشت.
وی افزود: پیش بینی ما نشان می‌دهد که در منطقۀ غربی کشور (کرمانشاه) احتمال صاف بودن هوا ۷۶ درصد، احتمال نیمه ابری بودن هوا ۲۱ درصد و احتمال ابری بودن هوا ۳ درصد خواهد بود.
در منطقۀ مرکزی کشور احتمال صاف بودن هوا ۹۰ درصد، نیمه ابری بودن هوا ۹ درصد و ابری بودن کمتر از یک درصد خواهد بود. این احتمال در مناطق جنوب شرقی کشور، به ۸۷ درصد صاف بودن هوا، ۱۲ درصد نیمه ابری و کمتر از یک درصد ابری بودن هوا می‌رسد.
نوریان در زمینۀ میهمانان خارجی بیستم مرداد ماه گفت : ۷ گروه بین المللی از کشورهای ژاپن، آمریکای شمالی، هند، بلژیک، فرانسه، آذربایجان و روسیه به ایران می‌آیند و در این مراسم میهمانان ویژه‌ای نیز حضور خواهند داشت. از جمله «آلن هیل» کاشف ستاره دنباله‌دار «هالی» به همراه یک گروه به ایران می‌آید و هم چنین اولین فضانوردی که در فضا راهپیمایی کرد نیز به ایران سفر خواهد کرد.
در این کنفرانس، قارونی رئیس بخش اطلاع رسانی این ستاد گفت: روز بیستم مرداد ماه سال جاری، پدیدۀ خورشید گرفتگی از شبکه اول سیما پخش خواهد شد و همان روز شبکۀ ۴ سیما پنج ساعت پخش مستقیم خواهد داشت. 
کسوف بیست مرداد ایران از کنگاور کرمانشاه آغاز خواهد شد و یک دقیقه و نیم به طول خواهد انجامید.
روزنامه صبح امروز، ۱۶ تیر ۱۳۷۸، ص ۹.
---------------------------------------------
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.
 

رخداد نجومی امروز