1403/07/27 - 14 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/18
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6842 | نجوم در گذر زمان | 1402/10/05 264 | چاپ

  درگذشت آقای شیخ حبیب ذوالفنون


     ------------------  

      5 دی  1326

     ------------------

 

 

 آقای شیخ حبیب ذوالفنون که از منجمین شهير و مفسرین عالی‌مقدار بودند، عصر روز پنجشنبه در سن ۸۶ سالگی بدرود زندگی گفتند. جنازۀ فقید دو ساعت قبل از ظهر روز گذشته از منزل آن مرحوم برای حمل به حضرت معصومه تشییع شد. برای آن که خوانندگان گرامی از مراتب فضل و دانش فقید آگاه گردند، شرح زیر را که دفتر سالنامۀ پارس دربارۀ آن فقید ارسال داشته چاپ می‌کنیم: 
شیخ حبیب الله ذوالفنون دانشمند بزرگی بود که در شرح احوال و آثار وی باید کتاب‌ها به رشتۀ تحریر در آید. در چهارشنبه ۲۱ ذیقعده سال ۱۲۷۸ در اراک قدم به عرصۀ وجود گذاشت و هنوز کاملاً به حد بلوغ نرسیده بود که عشقی شدید و علاقه‌ای عجیب این طفل مکتبی را با قدم‌های بلند به فضای بی انتهای عالم فلکی سوق داد و به اجرام و آثار سماوی و علوم غریبه اخترشناسی و ارصاد ستارگان متوجه ساخت، نبوغ این عالم بی نظیر در هیئت و نجوم به جایی رسید که بدون وسائل جدید علمی و دسترسی به رصدخانه‌های مجهز دنیا، اکتشافاتی در حرکات قمر به عمل آورد و در سیر و تحقيق این عوالم دست به علوم عالیۀ دیگر یافت، بالأخص در قسمت تفسیر آیات کلام الله مجید آیت عصر خود بود. مرحوم ذوالفنون با همۀ پیری و ناتوانی و ناسازگاری‌های روزگار در سنوات اخير عمر تقویم سال را که سالهاست از آثار دقیق نجومی این استاد بزرگوار در سالنامۀ پارس به طبع می‌رسد، تا سال ۱۳۸۴ قمری استخراج کرده بودند.
مجلس ختم آن مرحوم برای تذکر ارباب دانش از طرف وزارت فرهنگ قبل از ظهر روز سه شنبه از ساعت ده در مسجد مجد انعقاد خواهد یافت.
روزنامه اطلاعات، ۵ دی ۱۳۲۶، ص ۶.
------------------------------------- 
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

رخداد نجومی امروز