1403/07/27 - 14 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/18
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6765 | نجوم در گذر زمان | 1402/07/17 321 | چاپ

خورشید در روز دوم آبان‌ماه در تمام نقاط ایران با گرفتگی طلوع می‌کند.

  -------------

   ۱۷ مهر ۱۳۷۴

  -------------

خورشید در روز دوم آبان‌ماه در تمام نقاط ایران با گرفتگی طلوع می‌کند.
تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی:
کسوف کلی روز دوم آبان باعث خواهد شد خورشید در این روز و در تمام نقاط ایران با گرفتگی طلوع کند.
دکتر ایرج ملک پور استاد نجوم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران دیروز با اعلام این مطلب افزود: لحظۀ شروع رؤیت کسوف در ایران همان لحظۀ طلوع خورشید است و مقدار گرفتگی خورشید هنگام طلوع در نقاط مختلف ایران متفاوت است. 
وی گفت: کسوف روز دوم آبان از ساعت ۵ و ۲۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه به وقت ایران در حوالی منطقه پنج گور پاکستان شروع و در ساعت ۱۰ و ۴۳ دقیقه و ۶ ثانیه در شمال شرقی جزیره یوگن ویل در دریای فیلیپین پایان می‌یابد.
وی افزود: این کسوف که فقط در آسیا (به جز بخش شمالی آن) و استرالیا (به جز بخش جنوبی آن) دیده می‌شود دارای مشخصه‌هایی است که برای نقاط مختلف ایران محاسبه شده است.
دكتر ملک‌پور گفت: براساس محاسبات انجام شده در مورد مشخصۀ این کسوف در ایران که از ساعت ۶ و ۲۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه در غرب محمدآباد قم شروع می‌شود، بیشترین درصد گرفتگی خورشید هنگام طلوع در شهرستان اراک با ۹۷ درصد و کمترین گرفتگی در چابهار با ۱۳ درصد مشاهده خواهد شد. 
وی افزود: پهنای سایه در ابتدای نوار کسوف کلی که از نقاط مختلف ایران می گذرد حدود ۱۵ کیلومتر و در انتهای آن حدود ۲۷ کیلومتر خواهد بود.

         منبع : روزنامه اطلاعات، ۱۷ مهر ۱۳۷۴، ص ۱۳.

                 --------------------------------

تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

 

 

رخداد نجومی امروز