1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
639 | واحد خبر مركز | 1385/10/05 664 | چاپ

یکی از آنتن‌های بزرگترین ماهواره ژاپن در مدار باز نشد

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) اعلام کرد یکی از آنتن‌های بزرگترین ماهواره تحقیقاتی این کشور ککه 18 دسامبر (27 آذر) به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت، باز نشده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " jaxa.jp" ، ماهواره تحقیقاتی "کیکو 8" با سه متر و 60 سانتیمتر طول، پنج متر عرض ، هفت متر و 30 سانتیمتر ارتفاع و 5.8 تن وزن، از مرکز فضایی "تانیگاشیما" ژاپن در استان "کاگوشیما" توسط موشک ژاپنی "اچ-2آی" به فضا پرتاب شد.
قرار بود هفت روز پس از پرتاب این ماهواره، آنتن‌های بزرگ آن در مدار باز شود که در آن صورت این ماهواره تبدیل به یکی از بزرگترین ماهواره‌ها در فضا می‌شد، اما به‌رغم تلاش روزگذشته (دوشنبه) مهندسان فضایی ژاپن یکی از آنتن‌های این ماهواه باز نشده است.
ماهواره کیکو 8 دارای دو آنتن بسیار بزرگ است و 19 متر طول و 17 متر پهنا دارد.
مهندسان فضایی ژاپن اعلام کردند که بر اساس تصاویر دریافتی توسط دوربین این ماهواره، آنتن‌های آن هیچ مشکلی ندارند و هم اینک نیز تلاش مجدد خود را برای بازکردن آنتن دیگر این ماهواره آغاز کرده‌اند.
هدف از پرتاب این ماهواره که در 36 هزار کیلومتری از زمین قرار دارد، انجام آزمایش‌های ارتباطاتی میان آن و دستگاه‌های کوچک الکترونیکی قابل حمل بر روی کره زمین، برای استفاده از آن برای آگاهی یافتن از وضعیت بلاهای طبیعی عنوان شده است.
از این دو آنتن برای ارتباط میان ماهواره و دستگاه‌های الکترونیکی کوچک قابل حمل موجود در زمین نیز استفاده می‌شود.
رخداد نجومی امروز