1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
638 | واحد خبر مركز | 1385/10/05 763 | چاپ

روسیه سه ماهواره سامانه مکان‌یابی \گلوناس\ خود را به مدار زمین فرستاد

روسیه صبح سه‌شنبه سه ماهواره متعلق به سامانه جدید مکان‌یابی "گلوناس" خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Russianspaceweb" ، این سه ماهواره توسط یک موشک روسی "پروتون-کی" از پایگاه فضایی "بایکونور" در قزاقستان به فضا پرتاب شدند.
طرح ایجاد "سامانه ماهواره‌ای جهت‌یابی جهانی" (GLONASS) از بسیاری جهات مشابه سامانه آمریکایی "جی‌پی‌اس" است، از سال 1993 آغاز شده‌است. این سامانه در نهایت 24 ماهواره خواهد داشت اما با 18 ماهواره می‌تواند سرتاسر کشور روسیه را پوشش دهد.
سامانه ماهواره‌ای "گلوناس" برای تعیین مکان و سرعت حرکت اشیاء مختلف در دریا، هوا و روی زمین طراحی شده است.
"سرگئی ایوانف" وزیر دفاع روسیه چندی پیش اعلام کرده‌بود که سامانه ماهواره‌ای "گلوناس" تا پایان سال 2007 در روسیه قابل بهره برداری خواهد بوود تا پایان سال 2009 کاربرد جهانی خواهد داشت.
به گفته "ایوانف"، گیرنده‌های ماهواره‌ای روسیه از این پس به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند علاوه بر برقراری ارتباط با سامانه‌های جهت یابی "جی‌پی‌اس" آمریکا و "گالیله" اروپا، با سامانه جدید و روسی "گلوناس" نیز ارتباط برقرار کنند و این بدان معناست که سامانه مکان‌یابی ماهواره‌ای "گلوناس" در روسیه و نیز در نقاط دیگر جهان با سامانه‌های اروپایی و آمریکایی رقابت خواهد کرد. برقراری ارتباط با سامانه‌های جهت یابی "جی‌پی‌اس" آمریکا و "گالیله" اروپا، با سامانه جدید و روسی "گلوناس" نیز ارتباط برقرار کنند و این بدان معناست که سامانه مکان‌یابی ماهواره‌ای "گلوناس" در روسیه و نیز در نقاط دیگر جهان با سامانه‌های اروپایی و آمریکایی رقابت خواهد کرد.
رخداد نجومی امروز