1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
633 | واحد خبر مركز | 1385/10/02 775 | چاپ

فضاپیمای دیسکاوری سالم به زمین نشست

فضاپیمای دیسکاوری سرانجام پس از پایان موفقیت آمیز ماموریت 13 روزه خود برای تعویض سیم پیچی "ایستگاه بین‌المللی فضایی" بامداد روز شنبه مرکز فضایی "کندی" در "فلوریدا" سالم به زمین نشست.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "jpl.nasa.gov" ، این فضا پیما اندکی پس از ساعت 5:30 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی به جو زمین بازگشت و در این باند فرود ساحلی به زمین نشست.
هفت خدمه این فضا پیما از جمله "توماس رایتر" فضانورد آلمانی که شش ماه گذشته را در این ایستگاه فضایی سپری کرده بود به زمین بازگشتند.
"سونیتا ویلیامز" از سرنشینان دیسکاوری که یک فضانورد تازه کار آمریکایی است، همراه بقیه بازنگشت و قرار شد برای مدت شش ماه در ایستگاه فضایی بماند.
ناسا پس از ارزیابی شرایط دشوار آب و هوایی در مرکز فضایی کندی و در پایگاه پشتیبانی فرود "پایگاه نیروی هوایی ادواردز" در کالیفرنیا، سرانجام تصمیم گرفتند تا این فضا پیما را در فلوریدا به زمین بنشانند.
خدمه دیسکاوری علیرغم مشکلات فراوانی که با یک صفحه خورشیدی بزرگ داشتند، به اهداف اصلی ماموریت خود را که روز 9 دسامبر با پرواز از فلوریدا آغاز شده بود، رسیدند.
فضانوردان به آرامی یک قطعه دو تنی 11 میلیون دلاری را در محور این ایستگاه فضایی نصب کردند و یک سیستم الکتریکی جدید کار گذاشتند.
ناسا قصد دارد عملیات ساخت این ایستگاه نیمه تمام فضایی را تا پیش از بازنشستگی ناوگان شاتل‌ها در سال 2010 به اتمام برساند.
برای تکمیل این ایستگاه 100 میلیون دلاری دست کم 13 ماموریت دیگر باید انجام شود.
رخداد نجومی امروز