1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
627 | واحد خبر مركز | 1385/09/29 725 | چاپ

کشف حفره های پنهان در زیر سطح مریخ

در میلیون ها سال پیش حفره هایی در زیر سطح صاف نیمکره شمالی مریخ بوجود آمده اند که با مواد مذاب و رسوباتی که آب و باد آنها را حمل کرده است، پوشیده شده اند.
دانشمندان با استفاده از رادار عمق سنج که ناسا و آژانس فضایی اروپا حتمی آن هستند، موفق به شناخت سطحی ناهموار و قدیمی در زیر سطح مریخ شده‌اند.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "NASA" ، بر اساس مشاهدات در اولین پروژه اکتشافی رادار عمق سنج، حفره های ایجاد شده در اثر برخورد در زیر سطح صاف نیمکره شمالی مریخ قرار گرفته اند. این روش با بازتاب امواجی که به عمق نفوذ می کنند، عمل می کند.
دکتر توماس واتر از موزه مرکزی ملی هوافضای واشنگتن می گوید: "مانند این است که به تصویری که در پرتو ایکس گرفته شده است نگاه می کنید. علاوه بر شناخت قبلی حوزه های ایجاد شده در اثر اصابت، برخی از فرورفتگی های ظریف روی نقشه های توپوگرافی نیز حاصل برخورد هستند.»
مطالعه تکامل مریخ به شناخت زمین در ابتدای پیدایش کمک می کند.
اثر عملکرد برخی از نیروها در میلیون ها سال پیش بر روی مریخ هنوز هم قابل تشخیص هستند در صورتی که بر روی سطح زمین این اثرات در طی فعالیت های تکتونیکی محو شده اند.
دکتر واتر به همراه 9 نویسنده دیگر گزارشی را در مجله نیچر (Nature) مورخ 14 دسامبر 2006 به چاپ رسانده اند.
این محققان از اطلاعات رادار پیشرفته مدار مریخ برای مطالعات عمق سنجی زیر سطح آن و مطالعات یونوسفریک که ناسا و آژانس فضایی ایتالیا در اختیار ماموریت اروپایی مریخ قرار داده بودند، استفاده کردند.
این وسیله امواج رادیویی می‌فرستد که از سطح مریخ می گذرد و از عوارضی در سطح که بر خلاف مواد داخلی دارای خاصیت الکتریکی هستند،بازتاب می شود.
این اکتشافات به شناخت تکامل زمین شناسی پر رمز و راز این سیاره کمک می کند. برخلاف زمین، نیمکره های شمالی و جنوبی مریخ دارای تفاوت فاحشی هستند. تقریبا تمامی نیمکره جنوبی دارای سطح ناهموار و کوهستانی است در صورتی که نیمکره شمالی دارای سطحی صاف تری است.
از آنجایی که ضربه های ایجاد کننده حفره ها در هر محلی از سیاره اتفاق می افتند، نقاطی با حفره های کمتر که مراحل زمین شناسی اثر آن ها را پاک کرده اند، به عنوان سطوح جوان تر شناخته می شوند.
فراوانی حفره های دفن شده در زیر سطح صاف نیمکره شمالی مریخ به معنای قدمت زیاد آن است که شاید به قدمت نیمکره جنوبی با آن سطح ناهموار و کوهستانی هم برسد.
اطلاع درباره قشر سخت قدیمی همیشه بحث برانگیز بوده است زیرا این قشر ابتدا با مقدار زیادی مواد مذاب وسپس با رسوباتی که با جریانهای اتفاقی آب و باد حمل شده اند، پوشیده شده است.
مرکز این تحقیق، موزه ملی هوافضای اسمیتسونین است که تحقیقات این مرکز بر روی مباحثی از جمله علوم سیاره‌یی، ژئوفیزیک زمینی و تغییرات محیطی دوردست صورت می گیرد.
رخداد نجومی امروز