1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
609 | واحد خبر مركز | 1385/09/22 725 | چاپ

دانشمندان از پیش بینی شدت توفان‌های خورشیدی بعدی ناتوان مانده‌اند

دانشمندان در مورد شدت چرخه بعدی لکه خورشیدی که می‌تواند توفانهای خورشیدی قدرتمندی ایجاد کند و موجب اختلال در شبکه‌های مخابراتی زمینی شود، به بن ‌بست رسیده‌اند.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " آسوشیتد پرس " ، از سانفرانسیسکو، هیئتی از کارشناسان پیش بینی اوضاع جوی فضایی، مشغول بررسی دهها پیش ‌بینی بسیار متفاوت در مورد چرخه خورشیدی بعدی هستند که دانشمندان 15 کشور جهان ارایه کرده‌اند.
این هیئت که سازمان فضانوردی ناسا موسس و "اداره ملی جو و اقیانوسی" گرداننده آن است، بهار آینده پیش بینی رسمی خود را اعلام خواهد کرد.
چرخه بعدی،"چرخه خورشیدی 24" نامگذاری شده است.
دانشمندان هرچند از زمان گالیله لکه‌های خورشیدی بر سطح خورشید را رصد کرده‌اند، اما تاکنون در پیش بینی دقیق شدت انفجارات خورشیدی مرتبط با این لکه‌ها ناتوان بوده‌اند.
دانشمندان این لکه‌ها را عامل ایجاد زبانه‌های خورشیدی می‌دانند.
"داگلاس بایسکر" فیزیک دان مرکز محیط زیست فضایی و رییس این هیئت در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا گفت الگوهای مختلف رایانه‌ای که فعالیت خورشید را شبیه‌سازی می‌کنند نتوانسته‌اند پیش بینی روشنی در این زمینه به دست دهند.
این پیش بینی‌ها بسیار متفاوت هستند و بیشترین تعداد لکه‌های خورشیدی در چرخه 24 را از 42 تا 185 عدد پیش بینی می‌کنند.
دولتها و شرکتها به پیش بینی اوضاع جوی فضایی برای محافظت در برابر اختلالات احتمالی شبکه‌های برق و ارتباطات رادیویی متکی هستند. هنگام وقوع طوفانهای خورشیدی، انفجارات عظیم انرژی مغناطیسی رخ می‌دهد و باعث پدید آمدن پرتوهایی می‌شود که با سرعت میلیونها کیلومتر در ساعت به طرف زمین حرکت می‌کنند.
در اثر توفان خورشیدی، میلیونها تن ذرات باردار آتشین در فضا منتشر می‌شود.
دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جوی اوایل امسال پیش بینی کردند چرخه خورشیدی 24 ، یکسال بعد با شدتی 30 تا 50 درصد قویتر از چرخه کنونی آغاز خواهد شد. این پیش بینی برمبنای یک الگوی رایانه‌ای پیچیده انجام شده که هنوز برای دیگران اثبات نشده است.
"دین پسنل" یک دانشمند مرکز پرواز فضایی "گودارد" که چرخه خورشیدی ضعیفی را پیش بینی کرده است، می‌گوید شدت چرخه لکه خورشیدی بعدی می‌تواند روی تلکسوپ فضایی هابل نیز تاثیر بگذارد.
یک چرخه ضعیف به معنای بروز مشکلات کمتر و در نتیجه عمر طولانی‌تر برای هابل است. اما در صورت بروز چرخه قوی سازمان ناسا مجبور است برای حفظ این تلسکوپ ارزشمند ماموریتی برای تعمیر آن انجام دهد.
دیوید هاتاوی پژوهشگر مرکز پرواز فضایی مارشال سازمان ناسا که چرخه لکه خورشیدی قوی را پیش بینی کرده است می‌گوید بزرگترین مانع بر سر راه پیش بینی دقیق چرخه لکه خورشیدی بعدی، فقدان اطلاعات کافی است.
به گفته او " این پیش‌بینی مانند آن است که از صدای یک قطار باری که از دوردست به گوش می‌رسد، بخواهیم اندازه قطار را تعیین کنیم."
رخداد نجومی امروز