1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
606 | واحد خبر مركز | 1385/09/21 747 | چاپ

سفینه \دیسکاوری\ در کنار ایستگاه فضایی پهلو گرفت

سفینه "دیسکاوری" صبح سه‌شنبه با موفقیت در کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت و خدمه آن وارد ایستگاه فضایی شدند.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "اسپیس" ، این سفینه صبح امروز و پس از یک سفر دو روزه از زمین به فرماندهی "مارک پولانسکی" و هدایت "بیل افلاین" با هفت خدمه در ارتفاع 352 کیلومتری از سطح زمین به ایستگاه فضایی رسید و با موفقیت در کنار آن پهلو گرفت و خدمه آن مورد استقبال "مایکل-لویز آلگریا" فرمانده فعلی ایستگاه فضایی قرار گرفتند.
سفینه "دیسکاوری" پیش از پهلو گرفتن در کنار ایستگاه فضایی با انجام مانوری خاص به خدمه ایستگاه اجازه داد تا از عایقهای حرارتی زیر سفینه تصویربرداری کنند تا بتوانند آسیب‌دیدگی‌های احتمالی این عایقها در هنگام پرواز را شناسایی کنند.
مسئولان سازمان "ناسا" روز گذشته اعلام کرده بودند تصویربرداری‌های انجام گرفته در هنگام پرتاب توسط دوربینهای زمینی و نیز بازرسی‌های خود خدمه شاتل در مدار کره زمین نشان‌دهنده سلامت کامل این سفینه و بی‌خطر بودن بازگشت آن به سوی زمین است.
شاتل دیسکاوری در این ماموریت یک نماینده آژانس فضایی اروپا به نام "کریستر فاگلسنگ" که نخستین فضانورد سوئدی محسوب می‌شود را نیز به همراه دارد.
خدمه "دیسکاوری" که صد و شانزدهمین خدمه سفر کرده به فضا توسط شاتلها محسوب می‌شوند، از فردا سه راه‌پیمایی فضایی را برای نصب یک بخش جدید و 11 میلیون دلاری ایستگاه به نام "پی" 5 و نیز تعویض سیم‌کشی این ایستگاه فضایی به منظور راه‌اندازی صفحات خورشیدی جدید آن انجام خواهند داد.
در این ماموریت همچنین "سونیتا ویلیامز" از خدمه "دیسکاوری" جایگزین "توماس رایتر" فضانورد آلمانی می‌شود که از شش ماه قبل در ایستگاه حضور داشته‌است.
"ویلیامز" در خلال ماموریت شش ماهه خود در کنار "لویز آلگاریا" و "میخاییل تیورین" در ایستگاه فضایی حضور خواهد داشت و "رایتر" روز 30 آذر به همراه بقیه خدمه دیسکاوری به زمین بازخواهد گشت.
رخداد نجومی امروز