1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
593 | واحد خبر مركز | 1385/09/11 840 | چاپ

کشف عناصر بنیادی تشکیل دهنده حیات در سنگ های آسمانی

محققان سازمان فضایی آمریکا "ناسا" در مرکز فضایی جانسون موفق به کشف عناصر تشکیل دهنده حیات با استفاده از سنگ های آسمانی شده اند .
تحقیقات بر روی یکی از مواد اولیه تشکیل دهنده حیات که از مشتقات کربن است و در سنگ های آسمانی یافت می شود ، انجام شده است .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "jsc.nasa.gov" ، تحقیق بر روی عناصر اولیه تشکیل دهنده حیات یکی از پرطرفدارترین موضوعاتی است که دانشمندان علوم فضایی بر روی آن تحقیق می کنند .
آنها معتقدند که در ابتدای تشکیل این جهان در نقاط دور دست این مواد بوجود آمده و در فضا پراکنده شده و احتمالا بر روی کره زمین نیز پاشیده و باعث پیدایش حیات بر روی کره زمین شده اند .
ماده مورد مطالعه که مشتقی از کربن است بسیار حائض اهمیت است ، زیرا در سال 2000 در آسمان کانادا یافت شد و بلافاصله توسط محققان جمع آوری شد و تا کنون در دمایی نزدیک به صفر مطلق نگهداری می شود و در حال انجام آزمایشات بر روی آن هستند .
در مقاله ای که در تاریخ یکم دسامبر سال جاری در یک مجله علمی به چاپ رسیده است ، در یک تیم تحقیقاتی در ناسا به رهبری "کیکو ناکامورا" (Keiko Nakamura) که بر روی یک سنگ آسمانی تحقیق می کردند ، گزارش داده اند که مولکول های زیادی از عناصر بنیادی در این سنگ آسمانی وجود دارد .
ناکامورا می گوید : "گزارش های زیادی حاکی از کشف عناصر بنیادی در سنگ های آسمانی شده است ؛ عده ای از دانشمندان بر این باوراند که این مواد از سازواره های فضایی هستند که به زمبن رسیده اند ، در حالی که عده ای دیگر عقیده دارند که اینها فقط عناصر اولیه زمینی هستند ."
یکی از محققان فضایی ناسا به نام "اسکات" (Scott) می گوید : "تحقیقات ما بر روی یکی از این سنگ های آسمانی نشان می دهد که ایزوتوپ های موجود در آنها در دمای حدود 260- درجه سانتی گراد تشکیل شده اند ؛ یعنی نزدیک به دمای "صفر مطلق" (صفر مطلق = 270- درجه سانتی گراد) و احتمالاً این مواد باعث تشکیل منظومه ما و یا حداقل تشکیل لایه های خارجی آن شده اند ."
راز پیدایش حیات یکی از مسائل بنیادی این جهان است که هنوز کشف نشده است .
رخداد نجومی امروز