1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
576 | واحد خبر مركز | 1385/08/27 1092 | چاپ

کشف انرژی تاریک توسط هابل در کیهان

دانشمندان با کمک تلسکوپ هابل دریافته اند که انرژی تاریک از زمان پیدایش جهان وجود داشته است.
انرژی تاریک باعث می شود تا جهان به صورت فزاینده ای باز شده و گسترش یابد و نیرویی خلاف نیروی جاذبه است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت"NASA" دانشمندان دریافته اند که انبساط جهان توسط انرژی تاریک به زمانی بیش از 9 بیلیون سال پیش باز می گردد.
عکسی را که مشاهده می نمایید بر اساس نظریه انیشتین در مورد انرژی تاریک طراحی شده است. این نظریه به حدود یک قرن پیش باز می گردد.
یافته های جدید هابل به دانشمندان کمک می نماید تا بتوانند ماهیت انرژی تاریک را بهتر درک نمایند.
بر اساس این یافته ها ، دانشمندان می توانند نظریات جدیدی ارائه نمایند که قابل درک تر و جامع تر از گذشته باشد و اتفاق نظر آنها بر این است که انرژی تاریک با گذشت زمان قوی تر می شود و سرعت انبساط جهان به صورت فزاینده در حال افزایش است.
آنها همچنین دریافته اند که ابرنواخترها در گذشته نیز باعث انبساط جهان می شده و اکنون نیز با اطلاعات بدست آمده از هابل ، می توانند به صورت دقیق تری به بررسی عمر جهان با استفاده از ابرنواخترهایی بپردازند که مربوط به 9 بیلیون سال پیش می شوند و اکنون نور آنها به زمین رسیده است.
به گفته "آدام ریز" (Adam Reiss) : "با آنکه انرژی تاریک 70% انرژی کل جهان را تشکیل داده است ، ولی اطلاعات ما در مورد آن بسیار نا چیز می باشد ؛ لذا هر سرنخ ، حتی ناچیز ، می تواند بیسار با ارزش باشد."
او همچنین افزود که : " ما تصور می کردیم که نیروی انرژی تاریک ضعیف است (نسبت به نیروی جاذبه مرکز جهان) ولی بر اساس یافته های جدید فهمیده ایم که از زمان پیدایش جهان تا کنون قدرت این انرژی رو به افزایش است ؛ به طوری که در گذشته ها قدرت این انرژی از قدرت جاذبه کمتر بوده در حالی که با گذشت زمان (حدود 9 بیلیون سال) توانسته قدرت خود را افزایش دهد ، به طوری که بر نیروی جاذبه نیز غلبه کرده است و می بینیم که در گذشته سرعت انبساط جهان بسیار کمتر از سرعت انبساط آن در زمان فعلی می باشد."
در سالهای اخیر دانشمندان به دنبال کشف دو مورد از خصوصیات انرژی تاریک بوده اند : قدرت و پایداری آن. بر اساس یافته های جدید دانشمندان دریافته اند که انرژی تاریک از ابتدا با نیروی جاذبه مقابله می نموده (با آنکه از آن ضعیف تر بوده است) تا آنکه بر نیروی جاذبه غالب شده و جهان را رو به گسترش برده است.
دستاوردهای گذشته هابل حاکی از آن بود که جهان با یک سرعت رو به کاهشی در حال گسترش بوده است و سرعت گسترش آن از حدود 5 تا 6 بیلیون سال پیش شروع به افزایش نموده و این زمان ، زمانی است که دانشمندان بر این عقیده اند که انرژی تاریک بر نیروی جاذبه غالب شده است.
آخرین نتایج بر اساس دستاوردهایی است که از 24 ابرنواختر کشف شده بدست آمده است و اکثر آنها در 2 سال اخیر کشف شده اند و حاکی از آن است که سرعت گسترش جهان بیش از آن است که در گذشته تصور می‌شده است.
رخداد نجومی امروز