1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
569 | واحد خبر مركز | 1385/08/24 1037 | چاپ

آتشفشان‌های فعال بر سطح کره ماه

تا کنون نظریه دانشمندان بر آن بوده است که آخرین فعالیت آتشفشانی بر سطح ماه حدود 3 بیلیون سال پیش بوده است . اما نتایج تحقیقات اخیر چیز دیگری را ثابت می کند .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Spaceflightnow" بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه براون آمریکا ، سه منطقه در سطح کره ماه یافته شده است که فعالیت آتشفشانی آنها مربوط به حداکثر به 1 تا 10 میلیون سال پیش می باشد .
این تحقیقات که در مجله "نیچر" به چاپ رسیده است ، حاکی از آن است که تمرکز فعالیت های آتشفشانی در سطح ماه به منطقه به نام "D" باز می گردد . علت نام گذاری این منطقه به این نام به این خاطر بوده است که شکل آن منطقه به شکل حرف "D" در زبان انگلیسی می‌ باشد و اکنون نام "اینا" را بر روی آن نام نهاده اند که اولین بار توسط آپولو کشف شده بوده است .
در سطح زمین اثرات و سیمای غبارهای آتشفشان پس از فعالیت توسط بخار آب و باد از بین می رود ، در سطح کره ماه نیز که هوایی وجود ندارد ذرات کوچک غبار و ذرات فضایی موجود نتیجه‌ای شبیه نتیجه آتشفشان‌ها بر روی سطح زمین را بوجود می آورند .
با مقایسه سطح "اینا" با سطوح آتشفشانی دیگر موجود در سطح ماه ، گروه تحقیقاتی توانسته است عمر دقیق 2 میلیون سال را به آن بدهد .
بر اساس تحقیقات این گروه نشان داده شده است که به غیر از "اینا" چهار منطقه شبیه آن نیز وجود دارد و فهمیده اند که کره ماه فعال تر از آن است که قبلاً تصور می شده است و تنها راه اثبات این حالت برداشت نمونه هایی از این مناطق و بررسی بر روی آنها می باشد .
در سال های گذشته منجمان آماتور توده هایی از گاز و دود و در بعضی مواقع جرقه هایی از نور را مشاهده کرده اند اما منجمان حرفه ای هنوز بر این نظریه بوده اند که کره ماه فعالیت آتشفشانی ندارد .
در حال حاضر گروهی از منجمان حرفه ای و آماتور در حال بررسی این مسئله می باشند .
رخداد نجومی امروز