1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
541 | واحد خبر مركز | 1385/07/05 880 | چاپ

اولین تصاویر نزدیک از سطح مریخ توسط مدارگرد MRO

این مدارگرد که برخلاف مدارگردهای قبلی این قابلیت را دارد تا از فاصله نزدیک ‌تر نسبت به مدارگردهای گذشته از سطح مریخ تصویر برداری نماید در مدار خود قرار گرفت.
این مدار گرد که از فناوری جدید تصویربرداری موسوم به HiRISE استفاده می کند ، قرار است تا جمعه 29 سپتامبر (7 مهر) تصاویری بسیار شفاف و واضح از سطح این سیاره بگیرد و در اختیار دانشمندان دانشگاه آریزونا قرار دهد .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Spaceflightnow" این مدارگرد قرار است در ارتفاع 300 کیلومتری از سطح مریخ حرکت نماید و تصویر برداری کند .
"HiRISE" قویترین دوربین-تلسکوپی است که تاکنون به سیاره دیگری فرستاده شده است و در مدارگردهای قبلی حداقل فاصله مدارگرد با سطح مریخ 2500 کیلومتر بوده است .
این مدار گرد قرار است از فراز قطب های جنوب و شمال این سیاره عبور کند در حالی که در ارتفاعی بین 250 تا 316 کیلومتری قرار دارد .
گروه "HiRISE"بر روی زمین کاملاً آماده دریافت تصاویر این مدارگرد هستند که قرار است در روزهای 29 سپتامبر تا 6 اکتبر ارسال گردد (7 مهر تا 15 مهر) .
به گفته "اریک الیاسون" مدیر این گروه : مسئله ای که هیجان دریافت این عکس های جدید را برای گروه ما زیاد کرده است این است که این عکس ها با دقت و شفافیت 10 برابر هستند .
حدود 40 منطقه برای تصویر براداری از سطح مریخ آماده شده اند که یکی از آنها یک دره بسیار بزرگی است که بسیار بزرگ تر از "دره بزرگ آریزونا" می باشد .
این مدارگرد کاملترین و قوی ترین مدارگرد مریخ است که تاکنون پرتاب شده است و قرار است تا حدود زیادی از مسائل پرده برداری نماید و یکی از ماموریت های آن جستجو برای کشف آب بر روی سطح سیاره مریخ می باشد .
رخداد نجومی امروز