1403/04/15 - 28 ذي الحجة 1445 - 2024/07/05
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
521 | واحد خبر مركز | 1385/06/20 887 | چاپ

اتصال شاتل آتلانتیس به ایستگاه بین المللی

با هدایت فرمانده شاتل آتلانتیس "برانت جت" شاتل امروز به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد .
از شدن دریچه شاتل برای انتقال تجهیزات یک ساعت و نیم پس از اتصال شاتل انجام شد . اولین پیاده روی در فضا را "کریس فرگوسون" در ایستگاه فضایی انجام داد .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Spaceflightnow" در مرحله بعد توسط بازوی رباتیک شاتل تجهیزات هفده و نیم تنی از داخل شاتل به ایستگاه فضایی برای نصب انتقال داده شدند .
با آنکه ایستگاه فضایی و شاتل هماهنگ و با سرعت 17.500 مایل بر ساعت حرکت می کردند اما برای اتصال دقیق آنها نیاز به حرکت دادن بیشتر شاتل به سمت جلو بود .
سپس در فاصله 600 پایی از ایستگاه ، سه نفر از اعضای گروه از بدنه شاتل فیلمبرداری کردند تا با ارسال آن برای مهندسین ناسا آنها بتوانند خطرات احتمالی پدید آمده برای شاتل را بررسی نمایند .
این عمل مهندسین برای آن است تا اتفاقی که برای شاتل کلمبیا در سال 2003 افتاد و باعث مرگ 7 فضانورد گردید دیگر تکرار نشود .
4 دقیقه و پنج ثانیه پس از پرتاب تکه ای 4 اینچی از مخزن اصلی شاتل جدا شد و به دنبال آن نشت ماده ای که اصطلاحا به آن " یخ فشان " می گویند آغاز شد. در این هنگام بود که مهندسان سریعا شروع به بررسی ماجرا کردند. با تصاویری که از سوراخ فوران کننده یخ بر روی مخزن اصلی به دست آمد معلوم شد که این شکاف قبل از ماموریت ایجاد شده بوده و تعمیرکاران دوباره به بازسازی آن پرداخته اند. این حادثه نشان می دهد که اشکال کار از جنس بدنه مخزن اصلی نبوده و تنها وقوع این اتفاق بی توجهی تعمیرکاران نسبت به اصلاح این سوراخ را نشان می دهد. مشکلی که نزدیک بود جان هر شش نفر شاتل را در یک لحظه بگیرد. پس از بررسی های بیشتر معلوم شد که با رعایت نکات ایمنی لازم و دو جداره بودن مخزن اصلی این شکاف مشکلی را برای شاتل و سرنشینان آن به وجود نمی آورد.
رخداد نجومی امروز