1403/04/15 - 28 ذي الحجة 1445 - 2024/07/05
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
517 | واحد خبر مركز | 1385/06/16 876 | چاپ

بررسی مشکل ایجاد شده در شاتل ادامه دارد

ناسا ساعت 11 و 41 دقیقه روز جمعه به وقت شرق آمریکا را به عنوان نزدیکترین زمان ممکن برای پرتاب شاتل "آتلانتیس" اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از "Spaceflightnow" ، مدیران ناسا در حال صرف زمان بیشتری برای جمع‌آوری اطلاعات درباره مشکل بروز کرده در یکی از پیل‌های سوختی شاتل آتلانتیس هستند.
آنها در عین حال تاکید کرده‌اند که زمان بعدی برای پرتاب شاتل زودتر از ساعت 11 و 41 دقیقه روز جمعه هشتم سپتامبر نخواهد بود.
فضاپیمای "آتلانتیس"، ابتدا قرار بود پنجم شهریور ماه به فضا پرتاب شود که نامساعد بودن شرایط جوی و احتمال وارد آمدن خسارات جدی به شاتل «آتلانتیس» به دلیل برخورد صاعقه، پرتاب آن را تا 15 شهریور ماه به تعویق انداخت.
با این حال روز گذشته نیز بروز یک نقص در یکی از پیل‌های سوختی شاتل بار دیگر پرتاب آن را به تعویق انداخت.
مقامات ارشد ناسا اعلام کرده‌اند که اگر شاتل آتلانتیس تا آخر هفته جاری پرتاب نشود، شانس بعدی برای پرتاب این فضاپیما احتمالا تا پایان اکتبر (ماه میلادی آینده) خواهد بود.
این در حالی است که روسیه در روز 18 سپتامبر (11 روز دیگر) کپسول سایوز را که حامل سه فضانورد از جمله انوشه انصاری است، به فضا پرتاب خواهد کرد.
خدمه شاتل که خود را برای 11 روز ماموریت فضایی فشرده و از جمله سه پیاده روی فضایی آماده می‌کنند، "دان‌بوربانک"(متخصص پرواز)، "استیو مک‌لین"(فضانورد آژانس فضانوردی کانادا)، "جو تانر"(متخصص پرواز)، "هیده ماریا استفانیشن پیپر"(متخصص پرواز و تنها فضانورد زن این ماموریت)، "برنت جت"(فرمانده) و "کریس فرگوسن"(خلبان) هستند.
این شش فضانورد قرار است که قطعاتی به ارزش 372 میلیون دلار را به سیستم تولید انرژی برق خورشیدی ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کنند و این برنامه باید طی 11 روز صورت گیرد.
رخداد نجومی امروز