1403/04/15 - 28 ذي الحجة 1445 - 2024/07/05
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
507 | واحد خبر مركز | 1385/06/11 1054 | چاپ

جایزه 400 هزار دلاری ناسا برای برنده ایده ساخت آسانسور فضایی

آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) امیدوار است تا به فن‌آوری‌ای دست یابد که به وسیله آن هزینه پرتاب‌های فضایی را به میزان چشمگیری کاهش داده و تحولی عظیم در عرصه‌ پرتاب‌های فضایی صورت دهد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "NASA"، طی هفته‌های آتی، دانشمندان از سراسر جهان در نیومکزیکو گردهم خواهند آمد تا به بحث و بررسی در خصوص یکی از ماجراجویانه‌ترین و بی‌سابقه ترین رقابت‌های فضایی بپردازند: آسانسورهای فضایی.
در این گردهمایی برخی دانشمندان رباتهایی را ارائه خواهند کرد که به وسیله سلول‌های خورشیدی کار می‌کند. برخی دیگر نیز موادی را ارائه خواهند کرد که آن قدر سبک هستند که بدون نیاز به تکیه گاهی، در هوا معلق خواهند ماند. با این حال ایده طراحی و ساخت یک آسانسوری به سوی فضا، عجیبتر از همه به نظر می‌آید.
هر یک از گروههایی که در این گردهمایی شرکت خواهند کرد، رقابت نزدیکی در خصوص تصاحب جایزه ناسا برای طراحی و ساخت آسانسور فضایی خواهند داشت.
چنین آسانسوری شامل کابلی به طول 23 هزار مایل خواهد بود که می‌تواند افراد و تجهیزات آنها را بدون صرف هزینه‌های سنگین و خطرات موجود، راهی فضا کنند.
در همین خصوص رییس شرکت بزرگ آسانسور سازی LIFTPORT در واشنگتن گفت: فکر می‌کنم که رقبای زیادی برای ارائه ایده وجود داشته باشند. ما هم اکنون در مرحله نخست ایده‌ای بسیار عالی هستیم.
با این حال مشکلاتی نیز وجود دارد؛ اتصال سر دیگر کابل در فضا به نقطه‌ای ثابت تبدیل به دغدغه‌ بزرگی برای دانشمندان و طراحان شده است.
ایده ساخت چنین آسانسورهایی به بیش از 30 سال پیش باز می‌گردد و زمانی که در برخی رمان‌های معروف، رویای استفاده از آسانسورهای فضایی شبیه سازی شده بود. اگرچه در آن زمان به این نکته اشاره می‌شد که فن‌آوری آن روز دنیا برای ساخت چنین آسانسوری بسیار عقب مانده بوده است اما از سال 1978 میلادی علم جهش قابل توجهی یافت.
ناسا جایزه 400 هزار دلاری برای برنده این طرح خلاقانه در نظر گرفته است.
رخداد نجومی امروز