1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
489 | مسابقه سراسري نجوم | 1385/05/21 903 | چاپ

گزارش برگزارى اولین دوره مسابقه سراسرى نجوم

اولین دوره مسابقه سراسر نجوم پس از انجام هماهنگى هاى نهایی با انجمن نجوم ایران در زمستان 84 وارد مرحله ى اجرا گردید.
مذاکرات اولیه با مراکزى که سابقه فعالیت هاى منسجم و سازمان یافته ى نجوم غیر حرفه اى را داشتند انجام شد و پس ا ز عقد قرارداد با هر مرکز ، 16 مرکز انتخاب و آماده همکارى براى برگزارى مسابقه گردیدند.
زمانبندى تمامى مراحل مسابقه به طور دقیق تعیین و در اختیار مدیران و کارکنان ستاد و نیز مدیران مراکز قرارگرفت و تمامى بخشنامه ها و دستورالعمل ها نیز علاوه بر ارسال توسط پست پیشتاز از طریق سایت مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى منتشر می گردید.
طراحى و چاپ پوستر و فرم هاى ثبت نام مسابقه ، مونتاژ پوستر با نشانى اختصاصى هر مرکز و ارسال آن ها به مراکز و کار ثبت نام از داوطلبین شرکت در مسابقه دربهمن و اسفند 84 و فروردین 85 انجام شد .
چاپ آگهى تمام رنگى در قطع یک صفحه مجله نجوم ، اعلام 3 مرحله در طول زمان ثبت نام از طریق برنامه تلویزیونى آسمان شب در شبکه 4 ، اعلام از طریق شبکه هاى استانى صداوسیما ، انتشار خبر برگزارى مسابقه در خبرگزارى ها و بعضى از جراید فعالیت هایی بود که به منظور اطلاع رسانى به مخاطبین انجام شد.
بعضى از مراکز نیز علاوه بر پوستر رنگى که به تعداد کافى در اختیارشان قرارداده شده بود ، اقدام به تهیه تراکت و پلاکارد نیز کرده بودند.
حضور در مراکز آموزشى و اعلام در برنامه هاى صبحگاه مراکز آموزشى از دیگر ابتکارات مدیران تعدادى از مراکز بود.
در اکثر شهر ها نیز آموزش وپرورش همکارى خوبى با مراکز نجومى انجام داده بود .
سایت هاى مرتبط از جمله مجله نجوم و پارس اسکاى و سایت اختصاصى مراکزى چون ادیب و آسمان توس هم خبر مسابقه را منتشر نمودند .
پس از پایان مهلت ثبت نام ، مراکز ،اطلاعات فرم هاى ثبت نام را به ستاد برگزارى ارسال نموده و براى هر داوطلب کارت ورود به آزمون صادر شد.
با راهنمایی تعدادى از اساتید برجسته آموزش نجوم کشور ، دو نفر از مدرسین نجوم طراحى سوالات مسابقه را انجام دادند .
براى کلیه مدیران حوزه ها و مراقبن معرفى شده ، تشکیل پرونده و حکم صادر گردید.
براى تضمین امنیت برگزارى مسابقه در روز برگزارى ، براى هر مرکز ناظرى مستقل از سوى ستاد اعزام گردید تا از لحظه بازگشایی پاکت هاى سوالات و پاسخ نامه ها که در قرنطینه ى ستاد مهر و موم شده بود تا خاتمه در محل حوزه حضور داشته و صحت برگزارى مسابقه را به اتفاق مدیر حوزه صورتجلسه نمایند.
در این دوره از مسابقه 62 درصد شرکت کنندگان خانم و 38 درصد آقا بودند.
کم سن ترین و مسن ترین شرکت کنندگان به ترتیب از مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان 12 ساله و مرکز علوم و ستاره شناسى تهران 57 ساله بودند.
همچنین کمترین و بیشترین میزان تحصیلات نیز به ترتیب پنجم ابتدای از مرکز آموزش ادیب اصفهان و خارج حوزه (معادل دکترا) از خانه ى نجوم قم بودند.
بالاترین امتیاز توسط آقاى انوشیروان روز رخ از استان تهران رصد خانه زعفرانیه، 69/87 درصد بوده که با توجه به اینکه کمتر از 91 درصد است جایزه دریافت کمک هزینه خرید تلسکوپ به مبلغ یک میلیون پانصد هزار ریال به ایشان تعلق می گیرد .
مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به دلیل ابتکار عمل در ثبت نام و برگزارى مسابقه و جذب 15 درصد شرکت کنندگان با تقلیل هزینه ثبت نام از طریق تامین آن از محل منابع مرکز ادیب ؛ به عنوان مرکز برتر انتخاب گردید که شایسته قدردانى و تشکر از مدیر محترم و همکاران گرامى شان است.
زمان مراسم تقدیر از برگزیدگان واهداى جوایز از طریق سایت مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى اعلام خواهد شد.
 


ستاد برگزارى مسابقه سراسرى نجوم
رخداد نجومی امروز