1403/04/13 - 26 ذي الحجة 1445 - 2024/07/03
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
4783 | گرفتگي ها | 1398/10/02 3069 | چاپ

برگزاری رصد خورشید گرفتگی

به همت مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ  نجومی و با همکاری روابط عمومی مسجد جمکران رصد عمومی خورشید گرفتگی در روز پنج شنبه مورخ 1398/10/5 ساعت 7 صبح در محل صحن پیامبر اعظم(ص)، ساختمان علامه حلی، طبقه اول مسجد جمکران برگزار می گردد.
این گرفت بصورت حلقوی است ولی بعلت عدم قرار داشتن در مرکز گرفتگی در تمام مناطق کشور به صورت  جزئی قابل رؤیت خواهد بود
جذابیت خاص این گرفت شروع آن قبل از طلوع خورشید در افق شهر قم می باشد لذا هنگام  طلوع  ،خورشید به صورت گرفته ظاهر خواهد بود .برای رصد به موقع آن  رصدگران هنگام طلوع آفتاب  در رصدگاه حاضر باشند تا شاهد این رخداد نجومی زیبا باشند.
خورشید در روز پنجشنبه 5 دیماه 98  به صورت گرفته  طلوع می نماید و ساعت 7:16 به افق قم  حداکثر گرفت خواهد بود و پایان آن در ساعت 8:22 می باشد.درصد گرفتگی نیز 63.71 خواهد بود.
همچنین ارتفاع خورشید از افق در هنگام پایان گرفت 11درجه و 3دقیقه می باشد.

لازم به ذکر است برای رصد مستقیم خورشید باید همیشه از فیلترهای ایمن و استاندارد مخصوص این کار استفاده کرد، جز یک مورد که آن هم .زمان کسوف کامل است.
اگر قصد دارید خورشید گرفتگی پیش رو با چشم غیرمسلح رصد کنید استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید گرفتگی کافی است. برای رصد این رویداد با ابزارهای رصدی (تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی)‌ نیز می‌توانید از فیلتر مخصوص استفاده کنید. به یاد داشته باشید که فیلتر حتما باید جلوی دهانه تلسکوپ، و نه پشت چشمی، نصب شود. استفاده از فیلتر جوشکاری شماره ۱۴ (یا قرار دادن دو فیلتر با شماره پایین‌تر روی هم) روش دیگری برای رصد این پدیده با چشم غیرمسلح است


 

رخداد نجومی امروز