1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
474 | اخبار | 1385/04/06 858 | چاپ

نام‌های \نیکس\ و \هیدرا\ برای اقمار جدید سیاره پلوتو برگزیده شد ـ 06

اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی "آی‌ای‌یو" (IAU) که وظیفه نام‌گذاری اجرام آسمانی را بر عهده دارد به‌تازگی نامهای نیکس ( Nix )و "هیدرا" ( Hydra )را برای دو قمر جدید سیاره پلوتو برگزیده‌است.
به گزارش سایت اینترنتی "اینترنشنال ریپورتر"، این دو قمر سال گذشته توسط گروهی از ستاره‌شناسان موسسه تحقیقاتی "ساوث‌وست"، آزمایشگاه فیزیک دانشگاه "جانز هاپکینز"، موسسه علوم تلسکوپهای فضایی آمریکا و رصدخانه "لوول" و به کمک تلسکوپ فضایی هابل کشف شده‌اند.
هم‌اکنون سفینه "نیو هورایزنز" سازمان هوانودری و فضایی آمریکا به سوی سیاره پلوتو در حرکت است و پیش‌بینی می‌شود این سفینه در سال 2015 در هنگام عبور از کنار پلوتو، تصاویر ارزشمندی را از این دو قمر کوچک به زمین ارسال کند.
سیاره "پلوتو" در سال 1930 و توسط ستاره‌شناس آمریکایی "کلاید تامباگ" و در رصدخانه "لوول" در آریزونا کشف شد و دانشمندان 48 سال بعد، یعنی در سال 1978 موفق شدند قمر "کارن" را برای این سیاره شناسایی کنند.
درحالی که زمانی تصور می‌شد "کارن" تنها قمر پلوتو است، سال گذشته خبر انتشار دو قمر کوچک دیگر در مدار این سیاره که هم‌اکنون "نیکس" و "هیدرا" نام‌گرفته‌اند، منتشر شد و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند سفینه "نیو هورایزنز" بتواند حتی اقمار بیشتری را در مدار این سیاره دوردست شناسایی کند.
دو قمر "نیکس" و "هیدرا" هرکدام در حدود 5 هزار برابر کم‌نورتر از خود "پلوتو" هستند و در مدارهایی دورتر از مدار قمر "کارن" به دور "پلوتو" گردش می‌کنند.
رخداد نجومی امروز