1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
444 | اخبار | 1385/01/30 717 | چاپ

اصابت طوفانى شهاب سنگ ها به ماه و زمین در 4 میلیارد سال پیش ـ 30

اطلاعات زمانی جدیدی که از شهاب سنگ ها به دست آمده است شواهد قوی تری را ارائه می کند که ماه و زمین در یک دوره کوتاه زمین شناسی در حدود 9/3 میلیارد سال پیش توسط طوفانی از شهاب سنگ ها مورد اصابت قرار گرفته اند. این هجوم سنگ های آسمانی تحت عنوان LHB شناخته می شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی مهر، دانشمندان معتقدند در این زمان حیات هم به وجود آمده است و اولین باکتری های اولیه بر روی زمین ظاهر شده اند.
گودال ها و حفره هایی که در ماه هستند نشان دهنده برخوردهای قدیمی هستند. آنها نسبتا دست نخورده باقی مانده اند زیرا ماه هوایی ندارد که آن را تغییر دهد. ضمن اینکه فعالیت های آتشفشانی و زلزله مانند آنچه در زمین وجود دارد در ماه وجود ندارد مگر آن که در اثر اصابت های بزرگ تر بعدی از بین رفته باشند.
محققین بیان کردند: فعالیت شهاب سنگ ها همان طور که بر روی ماه تاثیر دارد بر روی زمین هم تاثیر خواهد داشت، اما شواهد آن برای زمین بسیار نادر است.
Robert Duncan از Oregon State University بیان کرد: متاسفانه هیچ سنگ قدیمی در زمین پیدا نشده است، زیرا سطح زمین تحت تاثیر فرسایش و حرکات صفحات قاره ای دائما در حال تغییر است.
در سال 2002 محققین در سنگ های رسوبی یک نوع از عنصر تنگستن را به مقدار غیر معمول پیدا کردند این اعتقاد وجود دارد که این مقدار تنگستن از خارج از کره زمین منشا گرفته و دارای سنی حدود 7/3 میلیارد سال و یا بیشتر است.
حدود 100 میلیون سال زمین تحت تاثیر برخورد شهاب سنگ هایی با اندازه هایی بسیار بزرگ بوده است، هرگونه زندگی که در آن زمان وجود داشته و یا در حال گسترش بوده تحت تاثیر این واقعه بوده است.
با توجه به آن که دانشمندان توضیحاتی را برای این حادثه مطرح می کنند ولیکن علت LHB به عنوان یک راز باقی مانده است.
رخداد نجومی امروز