1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
339 | اخبار | 1384/09/23 690 | چاپ

بازگشت کاوشگر فضایی ژاپن به زمین به تعویق افتاد ـ 23

آژانس اکتشافات هوایی ژاپن (جاکسا ) روز چهارشنبه اعلام کرد : بازگرداندن کاوشگر فضایی بدون سرنشین " هایابوسا " به‌زمین را سه‌سال به تعویق می‌اندازد.
هایابوسا پس از تلاش برای نمونه‌برداری از یک سیارک به نام " ایتوکاوا " در اوایل آبان ماه، قرار بود، اواخر بهار سال 2007 میلادی به زمین بازگردانده شود.
بر اساس گزارش این آژانس کاوشگر هایابوسا قرار بود که میانه ماه جاری هم از این سیارک پرواز کند، اما به علت اشکال فنی در بخش مربوط به سوخت این کار انجام پذیر نمی‌باشد.
به‌گفته جاکسااز روز جمعه گذشته ارتباط مخابراتی با " هایابوسا " نیز دچار اختلال شده و این سازمان در تلاش برای رفع این اشکال است.
جاکسا با توجه به اینکه کار تعمیر این کاوشگر فضایی نیاز به زمان زیادی دارد، برنامه بازگرداندن آن به زمین را سه سال تعویق انداخته است.
برای اینکه بازگراندان هایابوسا به زمین طبق برنامه قبلی انجام شود، باید در ماه جاری این کاوشگر بر روی مدار بازگشت قرار می‌گرفت.
جاکسا پیش بینی کرده است، اگر اشکال فنی این کاوشگر تا اوایل سال 2007 میلادی برطرف شود، این امکان وجود دارد، هایابوسا در سال 2010 میلادی به زمین بازگردانده شود.
آژانس اکتشافات فضایی ژاپن پس از فرود هایابوسا کاوشگرفضایی این کشور بر روی سطح سیارک " ایتوکاوا " اعلام کرده بود، به ظاهر این کاوشگر فضایی موفق شده است، از سطح‌این سیارک که درفاصله حدود 290 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد، اقدام به نمونه‌برداری کند.
این آژانس اعلام کرد : به ظاهر این کاوشگر نتوانسته است که از این سیارک نمونه‌برداری کند.
اگراین کاوشگر موفق به نمونه‌برداری و انتقال آن به کپسول ویژه می‌شد این برای نخستین بار بود که از یک سیارک نمونه‌برداری صورت می‌گرفت.
این سیارک که در حد فاصل زمین قرار دارد، 540 متر درازا، 270 متر پهنا و210 متر ارتفاعش است.
این برای اولین بار بود، یک سفینه فضایی ژاپنی موفق به فرود بر روی یک جرم سماوی می‌شد.
---
Irna.ir
رخداد نجومی امروز