1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
337 | اخبار | 1384/09/23 749 | چاپ

کشف جدید در مورد زمین ـ 23

هسته‌ی خارجی زمین که ترکیبات آن تاکنون یک راز بوده از آهن و منیزیم بوجود آمده است. این کشف توسط تیم بین‌المللی دانشمندان در دانشگاه لینکوپینگ سوئد (Link ping University in Sweden) انجام گرفته و در فیزیکال ریویو لترز(Physical Review Letters) منتشر شده است. این کشف گامی بزرگ بسوی پیش‌بینی زلزله خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بلاگر http://myphysics.blogfa.com/ نوشته است: این تیم توانست تحت شرایط بسیار بالای فشار، آهن را با منیزیم ترکیب کند.
پروفسور ایگنور ابریکوسوف (Igor Abrikosov) استاد فیزیک نظری می‌گوید؛ برای مدل بندی آنچه که در داخل زمین روی می‌دهد باید ترکیبات هسته را بشناسیم. در هسته‌ی زمین دما 6 هزار درجه و فشار 3 میلیون برابر فشار اتمسفر است و به صورت آزمایشگاهی نمی‌توان آن را مطالعه کرد. با وجود این، تنها آهن را دربرنمی‌گیرد و عناصر دیگری مانند سیلیکون، سولفور و اکسیژن به عنوان ترکیبات آن پیشنهاد شده‌اند و منیزیم با این که عنصر فراوانی می‌باشد جزو آنها نبوده است.
این به دلیل آن است که فکر می‌شده منیزیم و آهن در حالت مذاب ترکیب نمی‌شوند. چون حجم اتمی نسبت به منیزیم خیلی کوچک است. اما با توضیحات پروفسور ایگنور ابریکوسوف اگر فشار افزایش یابد کاهش حجم در منیزیم خیلی سریعتر از آهن است.
معلوم شده که می‌توانیم ترکیبات آهن و منیزیم را در فشارهای پایینی حدود 200 هزار اتمسفر نیز داشته باشیم.
این یافته به انجام تحقیقات جدیدی برای کاربردهای صنعتی خواهد انجامید.
----
Isna.ir
رخداد نجومی امروز