1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
336 | اخبار | 1384/09/20 694 | چاپ

خطر برخورد یک سیارک با زمین ـ یک 20

اخترشناسان خواستار آمادگی دولتها برای احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سال 2036 یعنی 30 سال دیگر شدند.
به گزارش پایگاه اینترنتی آنانوا، دانشمندان روند حرکت سیارک "apophis"را رصد می‌کنند.این سیارک که سال گذشته کشف شد 390 متر قطر دارد.
سازمان ناسا برآورد کرده است مقدار انرژی آزاد شده از برخورد این سیارک با زمین 100 هزار برابر انرژی حاصل از انفجار بمب اتمی در هیروشیما خواهد بود.
در این حادثه هزاران کیلومتر مربع از زمین آسیب خواهد دید و آثار انتشار غبار در جو در سراسر زمین قابل مشاهده خواهد بود.
این دانشمندان هشدار دادند فرصت بسیار کمی برای تصمیم‌گیری باقی مانده است.طراحی، آزمایش و ساخت فناوری برای منحرف کردن این سیارک دهها سال وقت می ‌گیرد.
مونیکا گریدی کارشناس شهاب سنگ در دانشگاه اوپن می‌گوید در مورد موضوع برخورد یک جرم آسمانی با کره زمین فقط زمان آن مشخص نیست وگرنه وقوع آن حتمی است.
بسیاری از اجرام آسمانی کوچکتر هنگامی که به جو زمین می‌رسند متلاشی می‌شوند و هیچ تاثیری برجانمی‌گذارند.
اما هر چند صد هزار سال یک جرم آسمانی با قطر بزرگتر از یک کیلومتر با زمین برخورد می‌کند و برخورد جرم آسمانی بزرگتر از 6 کیلومتر که می‌تواند باعث انقراض انبوه تمام جانداران شود هر 100 میلیون سال اتفاق می‌افتد.
سیارک"apophis"از ژوئن سال گذشته که کشف شد بطور متناوب رصد شده است.در ماه دسامبر که اخترشناسان احتمال برخورد این سیارک را با زمین در سال 2029 مطرح کردند نگرانیهای جدی بوجود آمد.
در نهایت در پایان سال گذشته خطر برخورد این سیارک با زمین در سال 2029 رد شد، اما هنوز این احتمال وجود دارد که در سال2036که این سیارک دوباره از کنار زمین عبور می‌کند با سیاره ما برخورد کند.
------
Irna.ir
رخداد نجومی امروز