1403/06/26 - 12 ربیع الاول 1446 - 2024/09/16
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
331 | اخبار | 1384/09/19 707 | چاپ

ماموریت جدید سازمان فضایی اروپا برای جست‌و‌جوی حیات در مریخ ـ 19

کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا (اسا) در جلسه اخیر این آژانس در برلین درباره بودجه ماموریت فضایی «اگزومارس» به توافق رسیدند.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری داشنجویان ایران (ایسنا)، «اگزومارس» برای یافتن نشانه‌ها و آثار حیات در گذشته و امروز «سیاره سرخ» به کاوش در سطح و حتی حفر آن خواهد پرداخت.
این ماموریت گامی کلیدی در برنامه موسوم به «آرورا» است که شامل اعزام فضاپیما و در نهایت فضانوردان به ماه و مریخ خواهد بود.
براساس این توافق، انگلیس نقشی کلیدی در ماموریت مریخ‌نورد بازی خواهد کرد.
دولت انگلیس قرار است 108 میلیون یورو در آن سرمایه‌گذاری کند که سهمی عمده را در ساخت این کاوشگر روبوتیک به این کشور واگذار خواهد کرد.
برنامه «آرورا» در کوتاه مدت بر ماموریت های روبوتیک به مریخ تمرکز می کند: اگزومارس برای سال 2001 میلادی و در پی آن یک ماموریت بین المللی برای نمونه برداری از مریخ و بازگرداندن آن به زمین.
وزرای علوم کشورهای عضو آژانس اتمی اروپا در نشست این هفته خود بودجه 750 میلیون یورویی 2006 تا 2011 میلادی برنامه آرورا را تصویب کردند.
بخش اعظم بودجه صرف توسعه اگزومارس خواهد شد و باقی آن به تحقیقات مقدماتی در زمینه ماموریت های آینده مریخ و سایر کرات منظومه شمسی اختصاص می‌یابد.
سهم انگلیس در برنامه اگزومارس 101 میلیون یورو است و هفت میلیون یورو نیز به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص می‌دهد.
به این ترتیب صنایع انگلیسی سهمی عمده در پروژه خواهند داشت که به آنها امکان خواهد داد تجربه و تخصص به دست آمده از ماموریت ناکام «بیگل 2» که بر مریخ سقوط کرد را پیش ببرند.
به گزارش ایسنا، بیگل با هدف جستجو برای یافتن آثار حیات در سیاره سرخ طراحی شده بود اما در روز کریسمس 2003 میلادی پس از ورود به جو مریخ ناپدید شد.
دیوید پارکر، مدیر برنامه علوم فضایی در مرکز فضایی ملی انگلیس گفت «اگزومارس» بر میراث «بیگل 2» بنا خواهد شد.
وی گفت: اما اگزومارس تنها به کاوش در سطح اکتفا نخواهد کرد زیرا مجهز به یک مته حفاری و سایر تجهیزات است که برای نخستین بار می تواند زیر سطح را معاینه کند و همین توانایی است که این ماموریت را از سایرین متمایز می‌کند.
دو کاوشکر آژانس فضایی آمریکا موسوم به «روح» و «فرصت» از نزدیک به دو سال قبل سرگرم گشت‌و‌گذار و تحقیق در سطح سیاره سرخ بوده‌اند.
انگلیس در مجموع بیش از 374 میلیون یورو به برنامه های علمی اسا می‌پردازد که 18 درصد کل بودجه علمی آژانس فضایی اروپاست.
این کشور همچنین 205 میلیون یورو در یک رشته ماموریت‌های ماهواره‌یی نظارت بر زمین سرمایه گذاری کرده است.
نخستین ماهواره از این نوع، موسوم به «کرایوست» که وظیفه‌اش نظارت بر سطوح یخی زمین بود طی پرتابی در ماه اکتبر منهدم شد.
منابع آشنا به گفتگوها مطمئن هستند که «کرایوست» بازسازی خواهد شد اما تصمیم نهایی درباره آن تا فوریه اتخاذ نمی‌شود.
------
Isna.ir
رخداد نجومی امروز