1403/06/18 - 4 ربیع الاول 1446 - 2024/09/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
254 | وضعیت هلال | 1384/07/13 921 | چاپ

گزارش استهلال ماه رمضان المبارک 1426 هجری قمری (29 شعبان) ـ 12


به نام خدا
گزارش استهلال ماه رمضان المبارک 1426 هجری قمری

احتراماً به استحضار می رساند رصدگرانِ مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی وابسته به دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) جهت رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، بعد از ظهر روز سه شنبه 12/7/1384 مطابق با 29/8/1426 در قالب سه گروه با تجهیزات کامل اقدام به استهلال نمودند. گروه اوّل به رصدگاه ابوریحان بیرونی با 3055 متر ارتفاع از سطح دریا و در70 کیلومتری جنوب قم اعزام شده و بوسیله تلسکوپ 80 میلیمتری « ویکسن » و دوربین دوچشمی « 70* 15 » به امر استهلال پرداختند، لکن موفّق به رصد هلال نشدند.

این گروه عبارت بودند از آقایان: جناب حجت الاسلام و المسلمین صالح آبادی( امام جمعة محترم شهر کهک )، جناب حجت الاسلام و المسلمین اصفهانی، سیّد محمّد علی موسوی صدر، محمّدرضا خلیلی و سیّد علی میر سالاری .

لازم به ذکر است در افق غربی رصدگاه یاد شده هیچ مانع طبیعی و عارضی وجود نداشت.

گروه دوم نیز که در ارتفاعات 1800 متری و 45کیلومتری قم مستقر شده بود نیز قادر به رویت نشد.

گروه سوم هم به رصدگاه بوستان علوی ( واقع در کیلومتر 4 جاده قم _ نیزار ) عزیمت نموده و از دقایقی قبل از غروب خورشید در محل رصد مستقر شده و لحظاتی پس از غروب هم کار استهلال را با استفاده از دوربین های دوچشمی « 120*20 » ، « 50´7 » ، « 42*7 » و « 35*7 » آغاز نمودند. لکن با توجّه به پایین بودن بیش از حدّ برخی مشخّصه های هلال از مقادیر تجربی آن، استهلال نتیجه ای در بر نداشت و این گروه نیز نتوانستند هلال ماه را رؤیت کنند.

در این برنامه هم آقایان: جناب حجت الاسلام و المسلمین دهقانی(امام جمعة محترم شهر جعفریه و رابط رصدگران استان قم با ستاد استهلال دفتر مقام معظّم رهبری ) و فرزندشان علی دهقانی، سهرابی و نصرالّهی از لشکر پیاده 17 علی بن ابیطالب (ع)، سعید صادقی ، سیّد محمّد رضا سیّد موسوی ، محمّد رضا الهی، کاظم شریفی، محمّد منصور سمائی، سیّد محسن نجفی اردبیلی، حسین ددن، علی عبدالله، حجت الاسلام و المسلمین محمّد امینی، احد نخستین، سیّد محمّد و سیّد مهدی حجازی، منصور حیدری، حاتم علی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل منصوری، مصطفی بدیعی، ابوالفضل ملاج، شکوری گلزار، دلیر، دوزدوزانی و حجازی شرکت داشتند.

شایان ذکر است در افق رصدگاه بوستان علوی 5/1 درجه مانع طبیعی و 5/2 درجه غبار محلّی وجود داشت.

همچنین بنا به گزارش جناب حجت الاسلام و المسلمین دهقانی، آقایان: حمید دهقانی، محمّد صالح و ابوالفضل مراد بگلو از اعضای ستاد نماز جمعه شهر جعفریه هم در آن منطقه اقدام به استهلال نمودند که تلاش آنان نیز بی نتیجه بود.

بنا به گزارش رسیده از آقای شریفی در شهر اقلید فارس نیز موفق به رویت هلال نشدند


ستاد استهلال
مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی
رخداد نجومی امروز