1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
240 | اخبار | 1384/07/09 733 | چاپ

سومین توریست فضایی سفرش را آغاز کرد ـ 09

گریگوری اولسون سومین جهانگردی است که عازم فضا شده است.
این دانشمند آمریکایی که خود صاحب یک شرکت تحقیقاتی است صبح روز شنبه برای سفری ده روزه راهی ایستگاه بین المللی فضایی در مدار زمین شد.
مبلغی که او بابت سفر به فضا پرداخته فاش نشده است اما تصور می شود وی بخش اعظم هزینه این ماموریت 20 میلیون دلاری را پرداخته باشد.
قبلا دو نفر دیگر برای تعطیلات به ایستگاه فضایی رفته اند: دنیس تیتو از آمریکا در سال 2001 و مارک شاتلوورت از آفریقای جنوبی در سال 2002.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس دکتر اولسون که متخصص حسگرهای الکترونیکی است ساعاتی پیش از پرتاب در سکوی پرتاب بایکنور قزاقستان گفت: "پس از پرتاب موشک، من کاملا خونسرد و خوش خواهم بود. این روزها مردم تمام مدت درحال پروازند. همین موضوع در مورد پرواز فضایی هم صادق خواهد بود - بعد از من توریست های بیشتری ظاهر خواهند شد."
ویلیام مک آرتور از آمریکا به عنوان فرمانده پرواز و والری توکارف از روسیه به عنوان مهندس پرواز در این سفر که با کپسول سویوز انجام می شود گریگوری اولسون را همراهی می کنند.
دو فضانورد روس و آمریکایی در ایستگاه بین المللی جای سرگئی کریکالف و جان فیلیپس که از آوریل در فضا بوده اند را خواهند گرفت.
کریکالف و فیلیپس روز 11 اکتبر به همراه دکتر اولسون به زمین بازخواهند گشت.
گریگوری اولسون، 60 ساله، مدیر کل شرکت تحقیقاتی Sensors Unlimited در پرینستون است.
تخصص این شرکت توسعه و تولید فیلم و دوربین های عکاسی فوق العاده حساس است و با آژانس فضایی آمریکا، ناسا، کار می کند.
آقای اولسون در جریان این سفر قصد دارد برخی از تجهیزات تولیدی شرکت خود و آزمایش های علمی که خود طراحی کرده است را محک بزند.
----
Bbc
رخداد نجومی امروز