1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
172 | اخبار | 1384/05/10 701 | چاپ

پیاده‌روی فضانوردان «دیسکاوری» آغاز شد ـ یک 09

دو فضانورد شاتل دیسکاوری پس از گذشت ساعت‌ها از قرار گرفتن این شاتل در مدار زمین برای اولین بار قدم زدن در فضا را آغاز کردند.
بنابر این گزارش، سوییچی نوگوچی، فضانورد ژاپنی و استیو رابینسون، فضانورد آمریکایی قرار است به مدت شش ساعت و نیم از شاتل بیرون باشند.
این فضانوردان، فنون تعمیر شاتل ها را که دو سال قبل در آستانه سقوط شاتل کلمبیا طراحی شده و توسعه یافته بود، امتحان خواهند کرد.
شاتل کلمبیا در اثر آسیبی که در جریان پرتاب به یکی از بال های آن وارد آمد، هنگام بازگشت به جو زمین متلاشی شد و تمامی هفت سرنشین آن کشته شدند.
دانشمندان ناسا از آن موقع سعی کردند تا با توجه به آن حادثه از بروز حادثه‌ای مشابه جلوگیری کنند.
به دیسکاوری نیز در جریان پرتاب، صدمات ناچیزی وارد آمد اما آزمایشات تعمیراتی امروز بر روی خود شاتل صورت نخواهد گرفت و کار تنها بر روی عایق های مخزن سوخت آن که دچار آسیب شده بودند، صورت خواهد گرفت.
فضانوردان شاتل قرار است دو بار دیگر نیز از آن خارج شوند و در فضا راه بروند.
ناسا در روز سه شنبه، 26 جولای، نخستین ماموریت فضایی سرنشین دار خود را پس از دو سال و نیم انجام داد و شاتل فضایی دیسکاوری را در ساعت 10:39 به وقت محلی از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی مدار زمین کرد.
اما در جریان این پرتاب، تکه‌ای عایق از مخزن سوخت شاتل جدا شد و ناسا روز پس از آن، اعلام کرد که پروازهای شاتل را بار دیگر به حال تعلیق درخواهد آورد.
اما شاتل دیسکاوری روز پنجشنبه، دو روز پس از پرتاب، با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شد.
از سوی دیگر اعلام شده است که بررسی‌های صورت گرفته از سوی تلسکوپ فضایی «هابل» گویای آن است که شاتل «دیسکاوری» در وضعیت خوبی به سر برده و هم چنان می‌تواند به ماموریت‌های فضایی اعزام شود.
این در حالی است که در پی بروز نقص فنی محسوسی در زمان پرتاب اخیر شاتل دیسکاوری ناسا اعلام کرد که تمامی پرتاب‌های بعدی سازمان فضایی آمریکا متوقف خواهد شد.
یکی از مقامات عالی رتبه موسسه علمی تلسکوپ فضایی هابل ابراز امیدواری کرد که فضانوردان دیسکاوری بتوانند طی روزهای آتی تعمیرات لازم را بر روی بدنه شاتل انجام دهند.
خدمه دیسکاوری در جریان ماموریت 12 روزه خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی ضمن رساندن تدارکات به ایستگاه، تدابیر تازه ایمنی که پس از حادثه کلمبیا در سال 2003 در این فضاپیما تعبیه شده است، امتحان می کنند.
در سال 2003، هنگام پرتاب کلمبیا یک تکه عایق که از مخزن سوخت خارجی جدا شده بود به بال فضاپیما برخورد و حفره ای در آن ایجاد کرد.
همان حفره هنگام بازگشت شاتل به جو، فضاپیما را در مقابل گازهای بی نهایت داغ جوی آسیب پذیر کرد و باعث انهدام آن شد.
شاتل دیسکاوری علاوه بر رساندن تدارکات به خدمه ایستگاه بین المللی فضایی، مصالح ساختمانی تازه به فضا برده است تا کار احداث ایستگاه ادامه پیدا کند.
دیسکاوری قرار است صبح روز هفتم اوت (16 مردادماه جاری) در مرکز فضایی کندی به زمین بنشیند.
----
Isna
رخداد نجومی امروز