1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
163 | اخبار | 1384/05/01 812 | چاپ

ساعاتی مانده به آغاز شمارش معکوس پرتاب شاتل دیسکاوری به فضا :نکته مهم برای ما پرتاب نهایی دیسکاوری است، نه تعیین زمانی خاص ـ 01

ساعاتی مانده به آغاز شمارش معکوس پرتاب شاتل دیسکاوری به فضا، فرمانده فضانوردان ناسا اعلام کرد:«این که ما چه زمانی به فضا پرتاب شویم، اصلا مهم نیست، بلکه نکته مهم این است که این برنامه عملی خواهد شد.»
به گزارش سرویس «فناوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار است که شاتل دیسکاوری کمتر از 72 ساعت دیگر به همراه سرنشینان به فضا پرتاب شود.
آیلین کالینز، فرمانده زن این ماموریت افزود: «امیدواریم که قادر به پرتاب این شاتل در روز تعیین شده یعنی سه‌شنبه باشیم.»
وی افزود: جدای از تعیین زمان این پرتاب، مساله مهم عملی شدن این فرایند مهم است.
این زن به همراه شش فضانورد دیگر پس از اعلام تاخیر در پرتاب دیسکاوری به منظور حفظ روحیه و کسب آمادگی‌های نهایی به مرکز فضایی هوستون به آمریکا رفته و در آنها آموزش‌های مجددی را دیده بودند.
در حال حاضر وزش طوفان مخرب فرانکین نیز تبدیل به دغدغه خاطر کارشناسان و دانشمندان ناسا شده است.
شاتل دیسکاوری قرار بود چهارشنبه، 22 تیرماه به فضا پرتاب شود که به دلیل بروز نقص فنی در حسگرهای فضاپیما این ماموریت به تعویق افتاد.
هفت خدمه شاتل دیسکاوری روز جمعه به مرکز فضایی کندی در فلوریدا بازگشتند تا آماده انجام ماموریت خود به مدار زمین شوند.
تیم پرواز شاتل در ماموریت «اس تی اس-114» که تحت فرماندهی آیلین کالینز انجام خواهد شد در جریان این تاخیر در ایالت تگزاس به تمرین های خود ادامه داد.
خدمه دیسکاوری در روز 22 تیرماه زمانی که فضاپیما برای پرتاب آماده می شد حتی در صندلی های خود مستقر شده و آماده پرتاب بودند.
مهندسان آژانس فضایی آمریکا از آن زمان تاکنون سعی داشته اند ایراد فنی حسگر مخزن سوخت خارجی شاتل را برطرف کنند.
آنها امیدوارند این مشکل را تا پیش از پرتاب روز سه شنبه حل کنند.
کالینز پس از ورود به مرکز فضایی کندی گفت:«ما به تلاش های مهندسان و مدیران و تکنسین ها طی ده روز گذشته برای یافتن علت این مشکل غیرقابل درک، مباهات می کنیم.»
مقام های ناسا می گویند که شمارش معکوس پرتاب شاتل را روز شنبه آغاز می‌کنند. ساعت پرتاب 10:39 صبح سه شنبه به وقت شرق آمریکا تعیین شده است.
محدوده زمانی جاری برای پرتاب تا پایان ماه میلادی جاری تعیین شده است که اگر از دست برود ناسا باید تا سپتامبر (شهریور ماه) صبر کند. البته ناسا قصد دارد ببیند آیا می توان این محدوده را به هفته اول آگوست تعمیم داد یا خیر.
به گزارش ایسنا، زمان و طول محدوده پرتاب شاتل را موقعیت ایستگاه بین المللی فضایی در مدار زمین و نیاز به پرتاب شاتل در طول ساعات روز تعیین می‌کند.
ماموریت شاتل دیسکاوری به ایستگاه فضایی در مدار زمین 12 روزه خواهد بود.
این نخستین ماموریت شاتل از زمان انهدام کلمبیا در ماه فوریه سال 2003 خواهد بود.
----
Isna.ir
رخداد نجومی امروز