1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
160 | اخبار | 1384/04/30 834 | چاپ

سفینه \دیپ ایمپکت\ سازمان \ناسا\ ماموریتی جدید را در فضا آغاز می ‌کند ـ پنج 30

سفینه "دیپ ایمپکت" سازمان "ناسا" ماموریتی جدید را در فضا آغاز می ‌کند
سفینه "دیپ ایمپکت" سازمان "ناسا" که اوایل ماه جاری یک موشک را به شهاب سنگ " تپمل" کوبید، احتمالا پیش از بازگشت به زمین ماموریت جدیدی را در پیش می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا "ناسا" به دانشمندان مرکز کنترل سفینه بدون سرنیشین "دیپ ایمپکت" در آزمایشگاه موتورهای پیشرانه خود واقع در "پاسادنا" دستور داده این سفینه را به سوی مدارهای نزدیکتر به کره زمین هدایت کرده و برای انجام یک ماموریت دیگر آماده کنند.
سفینه "دیپ ایمپکت" روز چهارشنبه موتورهای پیشرانه خود را روشن کرد تا با انجام مانورهایی مشخص در مسیری قرار بگیرد که طبق آن در سال 2008 میلادی به نزدیکی زمین خواهد رسید.
در آن زمان اگر سفینه به حال خود رها شود، از کنار زمین عبور کرده و دور خواهد شد و در غیر این صورت می‌توان از آن برای انجام دومین ماموریت تاریخی‌اش استفاده کرد.
اعضای گروه برنامه "دیپ ایمپکت" امیدوارند بتوانند این سفینه را به سوی شهاب سنگ دیگری به نام"85 پی/بوثین" که هر11 سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، هدایت کنند.
سفینه "دیپ ایمپکت" تنها به یک موشک مجهز بوده و بنابراین نمی‌تواند شهابسنگ "8پی/ بوثین" را نیز مانند شهاب سنگ"تمپل "1 هدف قرار دهد، با این وجود قادر خواهد بود از نزدیکی شهاب سنگ دوم نیز عبور کرده و با تجهیزات علمی خود اطلاعات مفیدی راجع به آن جمع‌آوری کند.
سفینه "دیپ ایمپکت" در ماموریت نخست و اصلی خود روز چهارم ژوئیه در فاصله83میلیون مایلی زمین یک موشک را به سوی شهابسنگ "تمپل "1 شلیک کرد که این موشک با موفقیت به شهاب سنگ مذکور برخورد کرده، حفره‌ای بزرگ در آن ایجاد کرد و نور فراوانی منتشر نمود.
"دیپ ایمپکت" که در هنگام برخورد مذکور در فاصله تنها33مایلی شهابسنگ "تمپل "1 قرار داشت، به طور اعجاب آوری از برخورد با ذرات پخش شده در فضا پس از این انفجار مصون مانده و هم اکنون کاملا سالم است.
ماموریت فضایی "دیپ ایمپکت" تاکنون33 میلیون دلار هزینه داشته و در صورتی که "ناسا" بخواهد این سفینه را در آینده به شهاب سنگ دیگری نیز نزدیک کرده و ماموریت دومی برای آن در نظر بگیرد، احتمالا حدود3 میلیون دلار به هزینه‌های مامورین "دیپ ایمپکت" افزوده خواهد شد.
----
Irna.ir
رخداد نجومی امروز