1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
159 | اخبار | 1384/04/25 753 | چاپ

اخترشناسان سیارات غول پیکر پیرامون سیستم دوتایی را آشکار کردند ـ 25

اخترشناسان چندین سیاره غول پیکر را که به گرد یکی از اعضای سیستمی دوتایی می‌گردند را آشکار کردند.
انجمن نجوم ایران با ارسال نمابری به گروه علمی ایرنا اعلام کرد، اخترشناسان چندین سیاره غول پیکر را که به گرد یکی از اعضای سیستمی دوتایی می‌گردند، آشکار کرده و در صورت تایید این کشف، معلوم خواهد شد که سیستمهای چندتایی هم می‌توانند دارای سیاره باشند.
روز14ژوییه در نشریه،Natureوجود سیاره‌ای در سیستمی سه تایی در صورت فلکی دجاجه، به نام"HD188753"به وسیلهMaciejKonackiاعلام شد. Konackiاز تکنیکی بدیع استفاده کرد که موجب شد کشف سیارات پیرامون ستاره‌های دوتایی گسترش یابد.
او با استفاده از تلسکوپ10متری ،Keckنشان داد لزره‌های گرانشی و تغییر سرعت شعاعی که به وسیله سیاره‌ای با1/14جرم مشتری و پریودی3/35روزه به گرد ستاره اولیه که کوتوله‌ای با رده طیفیGاست و به خورشید ما بسیار شباهت دارد ، چقدر است .
ستاره اولیه که در حال چرخش است دارای دوهمدم است، یک کوتوله با رده طیفی وGکوتوله‌ای دیگر با رده طیفیKکه هردو کمی از خورشید کم جرم تر است، مانند جفتی دوتایی یکدیگر را دور می‌زنند.
ستاره اولیه و دو ستاره ثانویه در چرخش یکدیگر را در مداری به اندازه6تا18برابر میانگین فاصله زمین تا خورشید دور می‌زنند.
Konackiمی‌گوید: محیط زیستی که این چنین سیستم سیاره‌ای در آن باشد بسیار جالب خواهد بود، با سه خورشید نمای آسمان آن مجازا خارج از گمان خواهد بود.
وجود سیاره‌ای مشتری گون و داغ درچنین سیستم ستاره‌ای سه تایی چالش‌هایی را درباره چگونه شکل‌گیری سیارات مطرح می‌کند.
نظریه پردازان از دیرباز گمان می‌بردند که مشتری‌های داغ خیلی پیش تر از شکل‌گیری ستاره‌های میزبان نشان شکل می‌گیرند و بواسطه برهم کنش‌های گرانشی با صفحات ستارهای آنان به مدارهای استوار و محکمی مهاجرت می‌کنند ،امااین غیر منتظره است که برای"HD188753"چنین اتفاقی افتاده باشد.
---
Irna
رخداد نجومی امروز