1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
157 | اخبار | 1384/04/25 813 | چاپ

اشپیگل: روسیه و اروپا فضاپیمای مشترک می‌سازند ـ 25

روسیه و اروپا قصد دارند که بطور مشترک فضاپیمای مختص به خود بسازند و به انحصار آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در این بخش بزودی پایان دهند.
مجله آلمانی اشپیگل روز پنجشنبه در صفحه اینترنتی خود افزود: سازمان فضایی اروپا (اسا) و سازمان فضایی روسیه (روس کوسموس) برای ساخت مشترک فضا پیمای "کلیپر" تفاهم کرده‌اند.
فضاپیمای "کلیپر" که قرار است، حداکثر تا سال2012میلادی اولین پرواز خود را انجام دهد، به مراتب کوچکتر از "اسپیس شاتل" ساخت ناساست.
"مانوئل والس" مدیر بخش راهبردی فضایی در شورای مدیران فضانوردی با سرنشین در سازمان "اسا" گفت: روسیه و اروپا در توسعه و تامین مالی فضا پیمای کلیپر که شش سرنشین خواهد داشت، همکاری می‌کنند.
کلیپر قادر خواهد بود تا700کیلوگرم وسائل و کالا را به فضا و یا اینکه500کیلوگرم کالا و مواد را از فضا به زمین منتقل کند.
این در حالی است که شاتل ناسا تا5/29تن ظرفیت حمل دارد و می‌تواند هنگام آغاز پرواز حتی تا111تن نیز وزن داشته باشد.
والس هزینه ساخت کلیپر را اعلام نکرد، اما گفت: دو سازمان "اسا" و "روس کوسموس" توافق کرده‌اند که در سال‌های آینده یک برنامه کاری را تنظیم کنند تا بتوانند ابعاد مختلف جزئیات همکاری را پوشش دهند.
کلیپر قرار است، طوری طراحی شود که هم بتواند از "بایکونور" ایستگاه فضانوردی روسیه در قزاقستان و هم از "کوروو" پایگاه منطقه گویان فرانسه در آمریکای جنوبی پرواز کند.
سازمان فضانوردی اروپا تاکنون جزئیات مربوط به هزینه فضاپیمای کلیپر را اعلام نکرده‌است،اما براساس گزارش رسانه‌های روسیه، هزینه توسعه و ساخت این فضاپیما حدود290میلیون یورو پیش بینی می‌شود.
---
Irna
رخداد نجومی امروز