1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
938 | وضعیت هلال | 1386/03/23 679 | چاپ

برسی وضعیت هلال ماه جمادی الثانی 1428 ـ 23

در حالی که شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران روز شنبه مورخ 26 تیر ماه را اول ماه جمادی‌الثانی اعلام کرده است بر اساس محاسبات مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی، هلال ماه، شب یکشنبه رویت خواهد شد.

به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومى ، سمیناری با موضوع بررسی رؤیت پذیری هلال ماه جمادی‌الثانی روز یک شنبه 20 خرداد 86 در ستاد استهلال این مرکز برگزار شد که کارشناسان شرکت کننده در این همایش احتمال رؤیت هلال ماه جمادی‌الثانی در شامگاه جمعه و با چشم غیر مسلح را منتفی اعلام کردند.

بر اساس آمارهای موجود کمترین درخشندگی هلال که تاکنون رویت شده است 68 صدم درصد بوده، اما هلال ماه جمادی‌الثانی در شامگاه جمعه تنها 38 صدم درصد درخشندگی دارد.

هلال ماه جمادی‌الثانی در شامگاه جمعه به افق قم دارای خصوصیاتی از جمله ارتفاع 6 درجه و 52 دقیقه در سمت 298 درجه و 59 دقیقه، مدت مکث ماه بعد از غروب آفتاب،‌ 46 دقیقه و اختلاف سمت ماه و خورشید صفر درجه و 21 دقیقه می‌باشد که اگر این اطلاعات را با رکوردهای جهانی رؤیت هلال مقایسه کنیم، احتمال رؤیت هلال ماه با چشم مسلح در روز جمعه و شنبه به عنوان اول جمادی‌الثانی بسیار کم خواهد بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اینکه جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید در شامگاه جمعه حدود صفر درجه و 21 دقیقه خواهد بود در حالی که تاکنون هلالی با جدایی زاویه‌ای کمتر از 30 دقیقه رؤیت شده است.

البته ارتفاع هلال ماه نسبت به رؤیت‌های گذشته مناسب است و با وجود رؤیت هلال‌هایی با ارتفاع 5 درجه این هلال دارای ارتفاع بیش از 6 درجه‌ای می‌باشد.

امروز با توجه به‌افزارهای مختلف محاسبه موفقیت و شرایط ماه کار ساده‌ای است اما از آنجا که مسئله رؤیت یک امر انسانی است و با توجه به افراد و شرایط مختلف تغییر می‌کند شاهد عدم قطعیت در پیش‌بینی‌ها هستیم.

برای روشن شدن این موضوع لازم است بدانیم مسلما رؤیت هلال و چگونگی اثبات آن بحثی علمی است و وجود آراء و نظرات مختلف در آن کاملا طبیعی است اکنون به بیان اقوال مختلف می‌پردازیم:

برخی مراجع معظم تقلید معتقدند که اول ماه تنها با رؤیت هلال اثبات می‌شود و عده‌ای دیگر اعتقاد دارند صرف حضور هلال در افق ثابت کننده اول هر ماه قمری است و در رؤیت با چشم مسلح و غیر مسلح نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

در همین حال محمد صالح نجف مسئول مرکز مطالعات پژوهش‌های فلکی نجومی دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی به خبرنگار مرکز خبرحوزه گفت: اختلافی که میان این مرکز و شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران بوجود آمده است اختلافی مبنایی است، شورای تقویم بر مبنای رؤیت هلال با چشم مسلح عمل کرده و محاسبات مرکز مطالعات فلکی نجومی بر اساس رؤیت هلال با چشم غیر مسلح است.


مسئول هفته نامه ایستگاه فضایی نیز با بیان اینکه شش ماه اول سال رؤیت هلال برای ساکنان نیمکره شمالی آسان‌تر است گفت: به علت حضور ماه در بالای خورشید ساکنان مناطق شمالی بهتر می‌توانند این هلال را رؤیت کند، البته اعلام نظر قطعی در این باره باید پس از بررسی گزارش‌های رؤیت صورت گیرد.








رخداد نجومی امروز