1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
929 | واحد خبر مركز | 1386/03/17 569 | چاپ

کشف یک ستاره بزرگ شبیه به خورشید در حال مرگ

هنگامی که ستاره ای مانند خورشید به پایان عمر خود می رسد (اتفاقی که در 5 بیلیون سال دیگر برای خورشید می افتد) ، شروع به بزرگ شدن می نماید و تبدیل به یک ستاره غول پیکر قرمز می گردد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "ESO.ORG" ، در این حالت اندازه آن به قدری بزرگ می شود که تمام آنچه را که در اطراف خود وجود دارد به درون خود می بلعد و این فاصله چیزی فرا تر از فاصله خورشید تا مدار گردش زمین می باشد.
سپس شروع به ضربان زدن می کند و سپس بعد از مدتی آرام می گیرد و شروع به سرد شدن می کند و به زندگی خود به عنوان یک کوتوله سفید ادامه می دهد.
نام این ستاره "S Orion" می باشد که در صورت فلکی جبار قرار دارد .
S Orion ، در یک بازه زمانی حدود 420 روز به صورت ضربانی عمل می کند. در طول این مدت ، شدت نور آن با ضریب 500% تغییر می کند و قطر آن نیز با ضریب 20% افزایش می یابد.
این اندازه فاصله ای حدود 1.9 تا 2.3 برابر فاصله خورشید تا زمین می باشد.
در طی مدت ضربانداری ، این ستاره مقدار زیادی غبار از خود آزاد می کند که به صورت حلقه هایی در اطراف ستاره تشکیل می شوند و با سرعت 10 کیلومتر بر ثانیه (6 مایل بر ثانیه) به بیرون رانده می شوند.
در هنگامی که ستاره در حال انقباظ است ، بیشترین غبار و مواد از قسمت تاج ستاره جدا می شود ؛ و در حالتی که ستاره منبسط می شود ، این مواد و غبار جدا شده به بیرون رانده می شوند.
این تحقیقات بر روی ستاره S Orion توسط رصد خانه اروپای جنوبی در شیلی با استفاده از چهار تلسکوپ 8.2 متری و چهار تلسکوپ 1.8 متری انجام شده است.
رخداد نجومی امروز