1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
916 | واحد خبر مركز | 1386/03/08 702 | چاپ

کشف 28 سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی

یک گروه از جستجوگران سیارات از کشف 28 سیاره جدید خارج از منظومه شمسی خبر دادند که به این ترتیب تعداد سیارات شناخته شده در خارج از منظومه شمسی به 236 عدد افزایش می‌یابد.
"جیسون رایت" از دانشگاه کالیفرنیا و یکی از اعضای این گروه در اجلاس سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا گفت این گروه در سال گذشته تعداد سیارات شناخته شده را 12 درصد افزایش داده و ثابت کرد که حداقل 30 درصد ستاره‌هایی که سیاره به دور آنها می‌چرخد ، بیش از یک جرم سماوی در مدار آنها در حرکت است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "exoplanets.org" ، این سیارات در بین 37 جرم سماوی جدیدی هستند که در سال گذشته شناسایی شدند. هفت جرم ستاره‌های موسوم به کوتوله‌های سرخ رنگ هستند.
دستکم چهار سیاره از این سیارات جدید کشف شده متعلق به منظومه‌های چند سیاره‌ای هستند. این کشف تاییدی بر این فرضیه است که حداقل 30 درصد از کل ستاره‌های سیاره‌دار بیش از یک سیاره همراه دارند.
"جفری مارکی" استاد ستاره‌شناسی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت ما به آسانی می‌توانیم سیارات بزرگی مانند مشتری و زحل را در اطراف ستاره‌های دیگر شناسایی کنیم. اغلب این سیارات مانند مشتری و زحل در منظومه شمسی که به دور خورشید می‌گردند، در مدارهایی دور از ستاره می‌چرخند.
در بین این 28 سیاره یک سیاره مانند نپتون وجود دارد که به دور ستاره "گلیز436" می‌گردد و سطح آن پوشیده از آب است.
رایت با اشاره به اینکه این نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی است که ستاره‌شناسان می‌توانند وجود آب را در آن با قاطعیت اعلام کنند، اما در مورد وجود حیات دراین سیاره ابراز تردید کرد.
این سیارات مانند بسیاری از سیارات عظیم در منظومه شمسی احتمالا هیچگونه سطح جامد و سختی ندارند.
رخداد نجومی امروز