1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
909 | واحد خبر مركز | 1386/03/02 605 | چاپ

آندرومدا از نگاه چاندرا

تلسکوپ فضایی اشعه ایکس ناسا به نام چاندرا ، موفق به گرفتن این تصویر از کهکشان آندرومدا (aka M31) ، نزدیکترین کهکشان به کهکشان راه شیری شده است.
تصویر پس زمینه در حالت نور مرئی و تصویر زوم شده پیش زمینه ، در حالت اشعه ایکس گرفته شده است.
هدف اصلی از این تحقیق ، بررسی مناطق مولد اشعه ایکس در مرکز کهکشان M31 بوده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "chandra.harvard.edu" ، درخشش رنگ آبی پخش شده در مرکز کهکشان ، به خاطر وجود گازهای روشن و گرم می باشد.
مراکز متراکم روشن مربوط به ستاره‌های دوتایی است که در حال واکنش با یکدیگر هستند.
در برخی مواقع ، یک کوتوله سفید در حال جمع آوری مواد از ستاره همراه خود می باشد ؛ هنگامی که مقدار گاز زیادی در اطراف آن جمع می گردد ، یک انفجار در سطح این کوتوله سفید رخ می دهد ، که منجمان آن را به شکل یک فلاش از اشعه ایکس به نام نواختر مشاهده می کنند.
با مطالعه بر روی این نواخترها در دوره های زمانی طولانی با استفاده از چندین تلسکوپ اشعه ایکس ، منجمان به این نتیجه رسیده اند که برخی از این نواخترها برای مدت زمان بسیار کوتاه روشن هستند ؛ این بدان معناست که احتمالاً تعداد زیادی از انفجارهای نواختری در رصدهای گذشته از دست رفته است.
یک نظریه وجود دارد که می گوید انفجار نواختر بر روی سطح کوتوله سفیدی که جرم بیشتری دارد ، در زمان کوتاه تری اتفاق می افتد و می‌تواند زمینه یک انفجار ابرنواختر را پدید آورد.

رخداد نجومی امروز