1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
900 | واحد خبر مركز | 1386/02/31 1073 | چاپ

فعل و انفعالات کیهانی ، سبب گرم شدن زمین

نتایج حاصل از مطالعات و بررسی‌های اخیر دانشمندان دانمارکی حاکی از آن است که فعل و انفعالات کیهانی با تاثیر گذاشتن بر شرایط جوی، سبب کاهش ابرها و در نتیجه افزایش دمای زمین شده است.
یکی از نتایجی که این دانشمندان در تحقیقات خود به آن دست یافته‌اند، این است که تغییرات کیهانی باعث تغییراتی در میزان ابرها می‌شود.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "bbc" ، به گفته یک دانشمند دانمارکی، ابرها نقش مهمی در رسیدن انرژی خورشید به زمین ایفا می‌کنند چرا که با افزایش ابرها، دمای زمین کاهش می‌یابد.
بنابراین هر چه بیشتر فعالیت کیهانی وجود داشته باشد، ابرهای بیشتری ایجاد می‌شود و در نتیجه زمین سردتر خواهد شد و به همین خاطر این مسئله بر روی آب و هوای زمین تاثیر دارد.
کارشناس بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش گفت یکی دیگر از عوامل کلیدی موثر بر آب و هوای زمین، فعالیت‌های مغناطیسی خورشید در جو است.
در دوره‌هایی که فعالیت‌های مغناطیسی خورشید شدت می‌یابد، اشعه‌های کیهانی کمتری تولید می‌شود. چنین پدیده‌ای بر جو زمین تاثیر گذارده و در نتیجه ابرهای کمی در آسمان ایجاد خواهد شد. این امر باعث گرمتر شدن زمین می شود.
در صورتی هم که از فعالیت‌های مغناطیسی خورشید کاسته شود، اثر معکوس خواهد داشت .
چیزی که دانشمندان در مورد آن کاملا مطمئن هستند، این است که چه مقدار از تغییرات آب و هوایی زمین ناشی از فعالیت‌های کیهانی و چه مقدار از آن ناشی از تاثیر وجود گاز "دی اکسید کربن" در فضا می‌باشد.
اما آنچه را که دانشمند دانمارکی مذکور از آن اطمینان دارد، این است که فعالیت‌های خورشیدی، یکنواخت نبوده و در حال تغییر و نوسان است.
به همین خاطر امروزه شاهد پدیده‌ای به نام گرم شدن زمین هستیم اما در آینده ممکن است شاهد سرد شدن آن باشیم.
در این راستا، دانشمندان و موسسات علمی مطالعات بیشتری را بر روی مسئله اهمیت ابرها و تاثیرگذاری آن بر شرایط جوی و آب و هوای کره زمین آغاز کرده‌اند.
رخداد نجومی امروز