1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
815 | واحد خبر مركز | 1386/01/28 1476 | چاپ

الحاق ایران به طرح آموزشی رصد آسمان با تلسکوپ‌های رباتیک همچنان در انتظار حمایت مسئولان

با تلاش‌ها و پیگیری‌های فعالان نجوم آماتوری کشور طی سال‌های گذشته بنیاد "آموزش در تلسکوپ "(TIE) موافقت کرده تا با اعطای یک تلسکوپ رباتیک، یکی از رصدخانه‌های این طرح آموزشی بین‌المللی را در روستای خورانق یزد ایجاد کند تا دانش‌آموزان کشورمان با پیوستن به این طرح بتوانند در مدارس با اتصال به اینترنت تصاویر و داده‌های نجومی را دریافت کنند که اجرای این طرح علی‌رغم حمایت مسئولان وزارت علوم در گذشته، مدتی است که متوقف شده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "isna" ، براساس طرح TIE که ابتدا از سوی یک معلم و منجم آماتور آمریکایی پیشنهاد شده به منظور کمک به ترویج نجوم در مدارس جهان تلسکوپ‌های رباتیکی در کشورهای مختلف جهان نصب شده و از طریق شبکه اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند تا دانش‌آموزان بتوانند در هنگام حضور در مدرسه از طریق اینترنت آسمان شب مناطق دیگر جهان را رصد کنند.
براساس هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی انجمن نجوم ایران قرار است یکی از تلسکوپ‌های این طرح که مورد حمایت آزمایشگاه JPL ناسا است، در رصدخانه‌ای که به همین منظور در روستای تاریخی خورانق یزد ساخته می‌شود نصب شود. به این ترتیب دانش‌آموزان در سراسر ایران و همچنین در تمام کشورهایی که به این سیستم متصل هستند می‌توانند به طور مستقیم آسمان خورانق را به ‌عنوان بخشی از آسمان ایران مشاهده کنند.
دانش‌آموزان ایرانی همچنین قادر خواهند بود برای انجام پروژه‌های علمی در طول روز از تلسکوپ رباتیک کشورهای دیگر که در منطقه شب قرار دارد استفاده کنند.
آسمان صاف، تاریک و بدون گردوغبار خورانق، بافت تاریخی و سنتی آن و همچنین وجود همایشگاه مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی (ISMO) که از حامیان این طرح بوده از دلایل انتخاب این روستا برای ساخت رصدخانه TIE در ایران بوده است.
دکتر منصور وصالی، رییس شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار "علمی" خبرگزاری دانشجویان ایران با تاکید بر این که راه اندازی رصدخانه ربوتیک TIE کمک شایانی به انجام پروژه های علمی بین المللی دانش‌آموزی در کشور در حوزه نجوم خواهد بود، درباره روند اجرای این طرح که دو، سه سالی است، مرتبا مطرح شده و تاکنون به نتیجه نرسیده است، اظهار داشت: هماهنگی‌ها و جلب موافقت بنیاد آموزشی TIE انجام شده اما اجرای این طرح به حمایت جدی مسوولان نیازمند است. این موضوع با وزارتین علوم و آموزش و پرورش در میان گذاشته شد و وزارت علوم تصمیم به اجرای آن در قالب طرح ایجاد محیط علمی در خورانق یزد داشت که متاسفانه اجرای آن متوقف شده است.
وی در ادامه بر ضرورت تصریح در اجرای این طرح و همچنین طرح رصدخانه ملی ایران که به کندی پیش می‌رود در راستای توسعه و رشد دانش نجوم در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: رصدخانه ملی نقش محوری در سوق دادن علاقمندان به رشته از علم را دارد که اثبات می‌کند می‌توان در کشور ماند و کارکرد و ایران را به یکی از قطبهای نجوم دنیا تبدیل کرد.
دکتر وصالی در خصوص وضعیت نجوم در کشور اظهار کرد: تعداد منجمان حرفه‌ای کشور نسبت به گذشته افزایش چشمگیری دارد اما با توجه به توان نیروهای جوان و علاقمند تا استانداردهای جهانی فاصله داریم و باید بیشتر به آموزش و ترویج نجوم پرداخت.
وی در خصوص راهکارهای انجمن نجوم برای ترویج هر چه بیشتر این علم در بین مردم گفت: مجموعه فعالیتهای ما در چارچوب ترویج نجوم و با این هدف انجام می‌شوند که بخشی از توان مالی و نیروی انسانی موجود بازگشته و بخشی شامل حمایتهایی است که انتظار می‌رود در حق این گروه از علاقمندان اعمال شود.
رخداد نجومی امروز