1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
814 | واحد خبر مركز | 1386/01/27 1706 | چاپ

اطلاعات جدید از زهره ، دلیل تابش زهره

یک سال از زمانی که کاوشگر "ونوس اکسپرس" (Venus Express) ، اولین کاوشگر سازمان فضایی اروپا به سیاره زهره می گذرد و در حال حاضر تنها کاوشگر زهره است ه به دور آن در حال گردش می باشد.
در این مدت کاوش این کاوشگر ، اطلاعاتی بدست آمده که تاکنون بدست نیامده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "esa.org" ، این کاوشگر اطلاعات جدید و مهمی از آتمسفر و آب و هوای سطح زهره مخابره کرده است که بسیار حائز اهمیت هستند.
به گفته یکی از متخصصان ESA : "در طول این یکسال کاوش Venus Express ما موفق به جمع کردن حجم زیادی از اطلاعات شده ایم که می تواند معماهای زیادی را برای ما حل کند".
تصاویری بی نظیر مانند : تصویر سه بعدی از گرداب دوقلوی زهره در قطب جنوب آن ، اولین تصاویر سه بعدی از ابرهای این سیاره و نقشه هایی از حرکت ابرها و دمای محیطی این سیاره از جمله اطلاعات جدید بدست آمده از این سیاره می باشد.
اطلاعات مادون قرمز بدست آمده از زهره توانسته دلیل روشن شدن سمت شب زهره را بیان کند.
در این اطلاعات مشاهده شده است که اکسیژن در حال حرکت از سمتی به سمت دیگر است.
پس از بررسی اطلاعات مشخص شده است که در این منطقه اکسیژن به صورت اتمی وجود دارد و پس از ترکیب شدن با یکدیگر و تبدیل به مولکول اکسیژن ، مقداری انرژی را به صورت نور ماوراء بنفش از خود آزاد می کند.
این اکسیژن از کجا آمده است ؟؟
در سمتی از زهره که روز است و خورشید بر سطح آن می تابد ، مولکول های دی اکسید کربن (CO2) در اثر انرژی بدست آمده از نور خورشید و تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید بر این مولکول ها ، دی اکسید کربن تجزیه شده و دو اتم اکسیژن از هر مولکول آن آزاد می شود.
بنا به حرکت های همرفتی در سطح این سیاره ، این اتم های اکسیژن از سمت روز به سمت شب حرکت کرده و دوباره در آن محیط به یکدیگر متصل شده و نور ماوراء بنفش از خود آزاد می کنند.
این اطلاعات بدست آمده علاوه بر حل معمای روشنایی زهره ، معماهای دیگری را نیز در آینده حل خواهد نمود .
معماهایی مانند : لایه های جوی در زهره به چه شکلی و حرکت آنها به چه صورتی است ، تغییرات آب و هوایی و مکانیزم کاری عناصر در این سیاره به چه شکلی می باشد و تبادل انرژی در این سیاره با توجه به چرخه اکسیژن در آن ، به چه صورت می باشد و دیگر معماهایی که در آینده کشف خواهند شد.

در زیر می توان تصویری از تبادل انرژی و حرکت اکسیژن را در این سیاره مشاهده نمود .
رخداد نجومی امروز